Wat is er mis met mijn sluierstaart vis?

Hij ligt het grootste deel van de dag op zijn buik op de bodem, dit nou al een aantal maanden.
Alleen als het voedertijd is, is hij er als de kippen bij. Dan zwemt hij razendsnel op het voer af, links, rechts, onder, boven, haphaphap, zoals een gezonde sluierstaart zich de hele dag hoort te gedragen.

Wat feitjes:
Hij is een jaar of 4.
Z'n rugvin staat over het algemeen overeind, z'n schubben zien er goed uit, z'n reactie snelheid is prima als het er op aan komt.
Hij heeft een telescoopoog als maatje die hem zo nu en dan een tijdje gezelschap houdt bij het op de bodem liggen.
Er zwemmen 8 Platy's in de bak.
De Platy's en de telescoopoog hebben verder nergens last van en gedragen zich normaal.
Ik ververs elke 2 weken plusminus de helft van het water en voeg waterverbeteraar toe. De filterwatten en overige inhoud van het filter spoel ik elke 2 maanden uit in een emmer met water van het aquarium (vanwege de goede bacteriën).
Er groeit veel baardalg.
Ik voer om de dag een hoeveelheid die over het algemeen binnen 5 a 10 minuten weg is.
Het licht brandt van 9.30 uur 's ochtends tot 17.00 en dan weer van 18.00 tot 21.30.

Is de sluierstaart ziek? Moe? Lui? Verveelt hij zich?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.8K

Het beste antwoord

soms kunnen vissen een kapotte zwemblaas hebben waardoor ze niet kunnen blijven en steeds weer zinken, ze kunnen wel ergens naartoe zwemmen bijvoorbeeld het eten maar al snel zakt hij dan weer naar de bodem omdat zijn lichaam hem niet boven kan houden, dit betekent niet per definitie dat hij snel dood zal gaan, maar die kans zit er wel in als hij helemaal niet meer naar boven kan, als je zijn leven wil beeindigen omdat je het zielig vind kan je hem het beste in een bakje met water uit het aquarium in de vriezer zetten, de vis zal langzaam inslapen dit is de meest humane manier voor vissen om te sterven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik weet niet precies wat hij heeft maar ik denk dat je vis aan zijn einde komt mijn vriend heeft de zelfde soort vissen en had ook zoiets
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gelukkig is het beestje niet ziek maar hij nadert helaas wel zijn einde. zo als je het vertelt.
gelukkig heeft het beestje al een lang (waarschijnlijk super goed)leventje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het te druk voor hem in de bak. Als je hem eens een poosje in een ander bak zet om te kijken of hij daar wat vrolijker wordt?
Het lijkt me dat vis nog niet levensmoe is omdat hij nog met smaak eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja die bak lijkt me groot genoeg. Maar het kan toch gewoon zijn dat vis het niet naar zijn zin heeft? Misschien toch een poosje apart.. Ik heb het met mijn goudvissen gehad. Eentje had raar gedrag. Apart gezet en hij leefde nog vijf jaar vrolijk verder...
sluierstaartvissen zijn door de mens doorgefokte mutanten. De staart is eigenlijk te zwaar voor het lichaam.
Een sluierstaart zie je ook altijd schommelend zwemmen.
Jouw sluierstaart is gewoon chronisch moe.