Mijn kat eet kaas, kan dat kwaad?

Mijn kat van 12 jaar oud eet het kaas van mijn brood, hij doet dat sinds kort. Aan de Ham komt hij niet. Kan kaas geen kwaad voor een kat, en is mijn kat in de war, kaas is meer voor muizen dan voor katten dacht ik. Mijn kat lust ook geen vlees zoals biefstuk en tartaar, maar wel vis zoals zalm en paling. Gelukkig eet hij wel dure kattenbrokjes van de dierenspeciaalzaak, maar alleen de vissmaak.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
30.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ene kat wordt dol als ze kaas ruikt, en dan krijgt ze ook altijd een (heel klein) stukje. Mijn andere kat geeft niets om kaas.
Misschien heeft jouw kat net ontdekt dat ie kaas lekker vindt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zijn er ook andere dingen ineens anders qua eten of drinken?
Het kan zijn dat hij ineens meer behoefte ergens aan heeft. De kaas zelf kan niet zoveel kwaad (met mate) maar hou goed in de gaten wat de kat eet en vooral wat hij drinkt, zeker bij zo'n oud besje.
Kimath
13 jaar geleden
Wel opletten dat je kat niet de korst van de kaas opeet (met dat plastic laagje). Dit is een soort van kaarsvet met antischimmelstof er in, en erg slecht voor je kat (voor jezelf trouwens ook).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Muizen zijn knaagdieren, zaadeters. Ze eten alleen kaas als er helemaal niets anders te vinden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij laat je dus letterlijk het kaas van je brood eten, je moet je kat wel een klein beetje opvoeden, voor je het weet heb je niets meer te vertellen in je eigen huis (ik spreek uit ervaring!).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die van ons eet zelfs kruidnootjes als ze da kans krijgt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onze kat houd ook heel erg van kaas!

Het beste antwoord

een klein flintertje af en toe kan geen kwaad, maar geef hem niet dagelijks een plak of zo.
het is vet, en vooral te zout voor je kat.
een klein blokje voor de kat is gelijk aan een complete hamburger voor ons, hun maagje is maar klein.
er zijn speciale kaassnoepjes voor katten in de handel, van gimpet.
misschien kan je je kat daar beter blij mee maken, en zelf je eigen kaas opeten.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Volgens mij is er niets bijzonders aan de hand.

Een kat eet muizen omdat 'ie gevuld zijn met kaas. Het zijn een soort wandelende Gordon Bleu's.

Als hij 12 jaar oud is, is 'ie waarschijnlijk te langzaam om op muizen te jagen, dus dan maar de kaas van je brood pikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is normaal dat katten kaas eten. Het is lekker vet he? En daar houden ze wel van over het algemeen. Het is alleen geen goed kattenvoer, te vet en te zout. Af en toe een klein stukje zal geen kwaad kunnen maar beperk het tot een tractatie.
Vis is veel beter voor hem. Als ik haring eet, sluipen er twee katten (en een hond) om me heen om de staartjes op te eisen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is ook niet goed...hij zal er niet dood aan gaan, maar ze kunnen er wel diarree van krijgen, net zoals van andere zuivel producten..
dus probeer t toch maar te voorkomen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kat graag wat kaas eet, geef hem dan hele jonge kaas, liefst ook nog een zoutarme variant.
Hele jonge kaas bevat per definitie veel minder zout dan andere Nederlandse kaassoorten.
Kwark is eigenlijk nog beter maar dat snijd je niet aan stukjes..
Het lijkt (omgerekend nar de mens , dat een kat veel kaas eet, zijn metabolisme (verbranding) is echter beduidend sneller dan die van de mens.
Eigenlijk is voor een niet dikke kat alleen het zout in de kaas een probleem, de rest is nuttig voor hem.
Eigenlijk geldt dat voor mensen ook.
Eet alleen niet zoveel kaas in verhouding tot het lichaamsgewicht als de kat doet, want dan knalt je BMI omhoog!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel af en toe, kan geen kwaad, maar veel kaas wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn kat eet ook af en toe een klein stukje kaas,
het beste is om niet iedere dag te geven en op te letten hoeveel kaas je geeft aan je kat een hele plak kaas is wel veel te veel.
zie het als een soort tussendoortje mijn kat eet niks anders dan royal canin en lust verder ook niks dan af en toe klein stukje kaas.
in de dierenwinkel hebben ze katten kaassnoepjes deze zijn natuurlijk gezond en voor de kat gericht alleen zal er een soort smaakmaker aan toegevoegd zijn dus kaas.
als je kat het echt zo lekker vind zou ik de snoepjes in huis halen.
dan heeft ze en kaas smaak en het is gezond ;)
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mijn kat de kans zou krijgen zou hij zich kogelrond eten aan kaas. Af en toe geef ik hem wel een plakje, niet meer dan 1 x per dag. Kwaad kan het, denk ik, niet echt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten zijn dol op kaas, maar eigenlijk is kaas niet gezond voor ze, er zit teveel zout in. Mijn katten zijn dol op van alles en nog wat (vleeswaren, worst, kipfilet, vis), en likken graag de pannen uit. Zo heel af en toe ze iets "lekkers" geven kan geen kwaad, maar ze hebben het niet nodig, je kunt ze beter kattenvoer (droge brokjes en blikvoer geven), daar zitten alle stoffen in die ze nodig hebben. Zo nu en dan krijgen ze gekookte koolvisfilet, daar zijn ze echt gek op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten kunnen de meeste vreemde dingen lekker vinden. Zo heb ik er 1 gehad die gek was op pannekoek. En ik heb wel eens van een kat gehoord die zo gek was op komkommer die hij het jatte uit de keuken.
Smaken verschillen. Wat feit is, zoals als veelvuldig eerder genoemd, is veel van de dingen die katten lekker vinden en eigenlijk menseneten zijn, te zout en/of te vet.
Af en toe een stukje kan geen kwaad.
Probeer het te beperken voor de gezondheid van je kat en om te voorkomen dat je kat een bedelaar wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik jou was zal ik me daar (over het algemeen) niet aan wagen. Een kennis van mijn familie is huisdieren-voedselspecialiste en zij zegt dat er veel te veel zout in ham en kaas en andere menselijk voedsel zit dan goed is voor een kat of hond en ze daar nierfalen en andere kwalen van kunnen krijgen. Nierfalen komt trouwens sowieso al veel voor bij (oudere)katten.