Mijn kat is sinds vanmiddag 6 uur vermist. Hoe groot is de kans dat hij thuis kom?

Hij gaat normaal naar buiten en komt snel weer terug vooral met dit koud weer. Nooit langer dan een uur. Ik heb een kattenluikje dus hij kan zo naar binnen. Hij is een gecastreerde kater van 2 jaar oud. Ik maak me zo veel zorgen en kan niet slapen. Ben een uur geleden in de buurt gaan rondlopen met een pak brokjes. Maar niks.

Kunnen katten wel tegen de kou?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
32.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is hij inmiddels terecht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ook benieuwd of het allemaal goed gekomen is?

Antwoorden (13)

Hee, wat ontzettend vervelend. Ik heb hier zelf ook een poes van ongeveer 2 jaar oud. Zelfs nu wil hij nog uren buitenspelen. Een poes kan best tegen de kou. Hij zal wat gaan rondhangen op de wat warmere plekjes of voedsel gaan zoeken. Het zijn van nature immers jagers.

Het spijt me om je dit te vertellen, maar ik geef antwoord op je vraag. Er is natuurlijk ook een grote kans dat jou poes iets is overkomen. Als zij normaal nooit langer dan een uur buiten blijft is dit in mijn ogen wel apart. Het kan zijn dat er wat is gebeurd. Katten maken veel ruzie en deze kunnen best lang duren. Om even van het ergste uit te gaan, mischien is ze wel aangereden. Neem voor de zekerheid even contact op met je locale dierenambulance / asiel. En geef ze een foto mee als ze nog langer weg blijft.

Veel succes ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten kunnen zeer goed tegen de kou. Ze zullen een plek uit de wind opzoeken en daar lekker schuilen. (BV op een berg haardhout in een schuurtje oid).

De kans dat jouw kat terug komt.. Ik heb wel eens 2 dagen zitten wachten op de terugkeer van een kat. Na in de hele buurt briefjes op te hebben gehangen, bleek dat buurkinderen de kat in huis hadden genomen omdat ze het zo zielig vonden dat de kat met slecht weer buiten was... Maar dat is natuurlijk zeer afhankelijk van je kat. Het is wel een feit dat -zeker met donker, grijs weer- een ongeluk in een klein hoekje zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een kater van twee jaar kun je van alles verwachten.
Hij kan ook beschutting gezocht hebben in een schuur of garage die werd afgesloten terwijl hij sliep. als hij slaapt terwijl jij hem roept hoort hij je niet. Die brokken kun je wel thuis laten hij komt na zoveel tijd wel op je stem af als hij kan. Heel vervelend voor je; succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik begrijp dat je je zorgen maakt, zeker met deze kou.
gelukkig kan een goed doorvoede kat wel wat kou hebben.
hopelijk is hij op avontuur, en komt hij straks weer aanlopen, om vervolgens een gat in de dag te slapen.
mocht dat niet het geval zijn, onderneem dan meteen actie.
neem contact op met amivedi, de plaatselijke dierenbescherming, het asiel, de dierenambu en de reinigingsdienst (sorry, maar je moet toch weten hoe of wat).
verspreid ook flyers in de buurt, en bij strategische plaatsen zoals bushokjes, buurtwinkels, containers enz.
hopelijk is dit allemaal niet nodig; succes!
Rieneke1
13 jaar geleden
Katten kunnen soms wel langer wegblijven dan anders.

Zo is onze kat die ook vaak even kort buiten is een keer 6 weken op stap geweest? Toen kwam ze opeens weer naar binnen lopen. Niet bepaald vermagerd....

Waar ze heeft uitgehangen, geen idee....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry dat ik je dit moet vertellen maar ik geef wel antwoord op je vraag :(

Je kan briefjes ophangen met VERMIST er op, met een foto van je kat. met je telefoonnummer en adres.

Maar de kans is als nog klein :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die kans is best groot hoor. Toen onze kater 2 jaar oud was, ging hij steeds langer op ontdekkingstoer. Ze worden ook zelfverzekerder naarmate ze ouder worden.
In het begin is er nog de drang om sneller thuis te komen, dan zoeken ze nog een rustpunt en wat zekerheid. Als ze de buurt eenmaal kennen en 'hun vlag overal waait', vinden ze het al interessanter worden en vergeten thuis te komen.

Onze kater is toen ook wel eens 4 dagen weggeweest. Niemand had hem gezien en iedereen kende hem, want hij had overal zijn plekjes en maakte graag een praatje. We hebben zelfs een speurtocht met verschillende buren gehouden, overal hoorde je kinderen "Felix" roepen. Maar Felix kwam niet! Elke keer dat de deurbel ging, verwachtte ik iemand met een slappe of stijve kat in zijn armen die langs de kant van de weg had gelegen. Vreselijk, dat je daar dan direct van uitgaat hè? Op een avond werd er gebeld. Een buurvrouw die met haar hondje ( een vriendje van Felix) was gaan lopen, vertelde dat haar hond enthousiast een bosje insprong en daar al rennend met Felix achter hem aan, weer uit kwam. Felix liep toen automatisch mee en liep nu gewoon naar binnen, luid 'mekkerend' dat hij honger had. Hij rende direct naar zijn bakje en ging er naast zitten. Vervolgens wilde hij een paar dagen niet meer naar buiten, want hij had wel gevochten, dat zie je en voel je.

Ze kunnen heel goed tegen de kou. Hij is ooit wel eens thuisgekomen met een staart van ijs. Eenmaal binnen was deze al snel ontdooid en het duurt lang voor ze bevriezingsverschijnselen vertonen. We halen hem nu wel binnen 's nachts. Hij ligt altijd tegen de verwarmde muur van de woonkamer, in een nis voor het raam of bij westenwind, tegen dezelfde muur in de nis bij de buren.
Inmiddels is hij ruim 12 jaar en de drang om lang weg te blijven is gelukkig weg. Maar naar buiten moet hij van zijn natuur nog steeds. Voor alle zekerheid kan je het asiel eens bellen, de dierenarts/ambulance, buren vragen om op te letten of ze hem zien en briefjes ophangen.
Ik hoop zo voor je dat hij snel weer thuiskomt en wens je sterkte!
amc
13 jaar geleden
Katten kunnen zichzelf prima redden,ook met kou en vorst.
Veel katten worden 'vrij' gehouden en zelfs als ze nooit in
huis komen,zoals bijna alle boederijkatten,zoeken ze zelf wel
een behaagelijk plekje.

Bel naar het dierenasiel in je gemeente om je kat als vermist
op te geven.
Druk blaadjes af met je computer met een foto van je kat en kenmerken van je kat.
M'n kat... is niet meer thuisgekomen in adres.
Zou U even kijken of ze ergens bij U thuis per ongeluk opgesloten zit?
Of hebt U haar gewoon ergens in de buurt gezien?
Laat mij iets weten op GSM...(je naam) en ik kom haar afhalen!
Succes en sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kunnen gelukkig heel goed tegen de kou! Alleen niet tegen in het water vallen dan bevriezen ze. Mijn katten zijn vijf jaar oud. Een is een keer Een kat bij de buren naar binnen gegaan. Ze gingen net weg een weekend weg, gelukkig stond het eten van hun eigen katten open zodat ze het op kon eten. Hang desnoods als je hem morgen nog niet hebt gevonden flyers op! Dat helpt!!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hoop dat hij al weer terug is maar hij is misschien wel muizen jacht heeft mijn kat afgelopen nacht ook gedaan die kwam vanmorgen om 10 uur weer terug. succes maar maak je nog maar niet te erg ongerust
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten zijn dieren die graag een stap in de wereld zetten mijn kat is een keer 5 dagen weggeweest. Een kat komt meestal altijd terug thuis omdat hij weet dat hij het daar goed heeft. Maar een kat voelt ook aan wanneer hij dood gaat en dan zoekt hij een plekje om te sterven maar met zo'n jonge kat zou kat normaal niet mogen voorkomen. Katten kunnen ook heel goed tegen de kou.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het kan natuurlijk ook dat hij is overreden. Ik wens je alvast sterkte toe!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steenuiltje
13 jaar geleden
Die opmerking die je na 1 minuut toevoegde had je beter achterwege kunnen laten. Dat is nu juist de grootste angst van @gast32655 dat de kat iets ergs is overkomen!En op voorhand sterkte wensen doet vermoeden dat het niet goed gaat aflopen. Ik vind het persoonlijk geen zinvolle toevoeging.
Neem ook contact op met AMEVEDI Dit is een redelijk bekende stichting waar gevonden en vermiste huisdieren gemeld worden.

Ga ook even lang bij het asiel en hang "vermist" papieren op in de buurt. Ook bij de supermarkten in de buurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pamfletten bij mensen in de brievenbus gooien, daarop is mijn kat ooit teruggekomen!