Wat moet ik doen aan mijn bange kat !

Ik heb een paar dagen geleden een katje van ong. 6/7 maanden gekocht. Zij is heel erg bang en ligt alleen nog tussen ons bed en de muur in (Is een heel klein stukje van ong. 2 m lang en 20 cm. breed ) af en toe komt ze even kijken maar als er dan ook maar iets beweegt vliegt ze snel weer achter het bed.

Ik heb een zoontje van 6 maanden dus wordt regelmatig wakker van hem s nachts en merk dan dat het katje of op mij ligt of naast mij en kan haar dan wel heel erg lang aaien en dan zoekt ze mijn aandacht ook echt op . maar als het weer s ochtends is geworden is ze weer heel erg bang.

ik snap hier niet zoveel van en wil graag tips want vind het heel zielig voor haar dat ze zo bang is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Kimath
13 jaar geleden
1 van onze katten was ook zo bang toen we hem net kregen, lag constant onder de kast. Komt vanzelf wel goed, hij moet nog wennen. Er staan al een paar goede tips in de antwoorden.

Antwoorden (6)

Geef het tijd! Jullie kat moet nog wennen aan de andere/vreemde omgeving. Doe rustig aan, benader je kat het liefste zo min mogelijk maar wacht tot de kat de aandacht van jullie vraagt en geef dan voorzichtig die aandacht. Maak rustige bewegingen voor zover dat kan.

Uiteindelijk zal jullie kat wel wennen maar dat heeft gewoon tijd nodig.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een paar dagen is niets, gun het beestje de tijd om los te komen.
dat het in de nacht zo goed gaat, vind ik al erg bemoedigend.
forceer niets, klets gerust wat tegen haar aan, maar zoek geen oogcontact, dat wordt als bedreigend ervaren.
eet en drinkt ze wel genoeg?
zet desnoods eten, drinken, en een bakje in haar buurt.
eventueel zou je feliway kunnen toepassen, om te zorgen dat ze zich wat veiliger voelt.
verder is het een jong beestje, wat je misschien wel uit de tent kan lokken met een veter of hengeltje.
geduld, het komt goed.
veel plezier nog met je katje!
Rieneke1
13 jaar geleden
Om te beginnen moet het dier zijn zelfvertrouwen weer terug zien te vinden. Een truuk die voor veel katten werkt, omdat ze nu eenmaal zo nieuwsgierig zijn, is een doos. Liefst meerdere dozen door het huis plaatsen. Aan één kant is de doos open zodat de kat makkelijk in en uit kan en in de andere zijden zitten gaten: soort raampjes. De kat kan er lekker in wegkruipen maar door de gaten de omgeving toch begluren. Ook zal het waarschijnlijk een automatisch speelgedrag vertonen door zijn poot door de raampjes te steken. Het is dus meteen een afleiding voor de kat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vriendin haar eerste katje is van jongs af aan extreem schuw... Ze liet zich nooit pakken en als je al in de buurt kwam rende ze al weg...
Een jaar geleden (toen was die zelfde kat ander half jaar oud.) kwam er een 2de kat bij (die kwam uit het asiel en was 4jaar oud.) Sinds die kat erbij is is het andere schuwe katje veel minder schuw, ze laat zich nu ook oppakken...
Misschien had het schuwe katje gewoon een voorbeeld nodig? We weten niet waardoor haar schuwheid verdwenen is, maar we geloven er sterk in dat het komt door de nieuwe kat...
Misschien kan je er ook een 2de bij halen? Dan kunnen ze ook lekker samen spelen enz...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had al een katje van ong. dezelfde leeftijd in huis , maar die gromt naar de nieuwe poes . waarschijnlijk wegens territorium ofzo . de eerste is een mannetje en de nieuwe is een vrouwtje misschien heeft dat er iets mee te maken.
Geef het even de tijd, niet alle dieren zijn en reageren hetzelfde, misschien heeft zij gewoon ietsje meer tijd nodig om te wennen.
En in de tussentijd niks forceren en geen harde geluiden/rare, snelle bewegingen maken bij haar in de buurt.
Succes komt vast goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt al een hoop goede tips gekregen. Ik wil gewoon even zeggen dat het een hoop tijd, geduld en aandacht kost!
Geef de kat schuilplekken (kattenhuisjes/dozen), probeer te verleiden tot spelen, beloon positief gedrag met snoepjes, praat tegen haar, forceer niet optillen/ergens onder vandaan komen. Niet straffen wat ze fout doet, daar wordt ze nog banger van!
Feliway spray/verdamper lijkt me echt aan te raden in jouw
geval. Ook kan je haar tijdelijk Calm Diet van Royal Canin geven (bij de dierenarts), hoor ik hele positieve verhalen over! klinkt misschien gek, maar door de juiste voeding en supplementen kunnen katten echt rustiger worden!
Succes!