Kun je met een puppy van ongeveer 8 weken al een heel eind gaan wandelen? Ongeveer 2 km heen en dan nu 2 uur weer terug?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klikte per ongeluk op goeie vraag.... vind het namelijk totaal niet.... hoe is het mogelijk, dat je deze vraag stelt????? voordat je een dier aanschaft moet je er alles over te weten komen. Totaal onverantwoordelijk!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Wendy, wat weet jij hierover? Je oordeelt zonder dat je er het hoe of wat ervan weet! Dat vind ik dan weer totaal onverantwoordelijk!!!!!!.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@MarieAnne: niet langer lopen dan de pup oud is in welke eenheid? Is dat in dit geval acht minuten, acht kilometer, acht uur?

Het beste antwoord

Ik denk niet dat dat al heel verstandig is. Het hondje moet eerst wennen aan de halsband, het lopen op straat, alle vreemde geurtjes...

Ook kan een puppy nog minder goed een afstand afleggen als een al wat oudere hond. En de meeste honden lopen gewoon door, ook al zijn ze moe, dus je zou hierbij de puppy wel eens kunnen overbelasten.

Dus ik denk zeker niet dat het verstandig is. Of het kan is een heel andere vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Een pup van 8 weken, daar kun je per keer 8 minuten mee wandelen per keer.
De minuten lopen op per week, het kan wel heel vaak op 1 dag maar dus niet te lang.

Hoe lang wandelen?
Er is natuurlijk niets leukers dan wandelen met uw nieuwe pup. Denk er aan dat u een jong dier heeft en laat het niet teveel lopen.
Als richtlijn geldt voor een pup: meerdere keren per dag uitlaten. De tijdsduur per uitlaatbeurt is in minuten uitgedrukt gelijk aan het aantal levensweken van de pup. Dit is dus bijvoorbeeld voor een pup van 9 weken 9 minuten per uitlaatbeurt.
We raden het dus af om gedurende lange tijd achter elkaar met een pup te lopen. U mag wel zo vaak u wilt naar buiten, maar niet zo lang u wilt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee! Doe het a.u.b. niet!

Een paar jaar geleden toen ik een puppy had ging ik ook 2uur wandelen en hij had nog een andere hond die mee wandelen. Ze speelden de hele tijd en alles wat leuk lief en schattig om te zien... Toen ik thuis aankwam gelopen liep kon ik de hond zowat naar huis dragen, omdat hij echt extreem uitgeput was...
Hij ging ik de woonkamer liggen en was voor de rest van de dag niet meer opgestaan (ook niet om te gaan eten.) Ik herinner het me nog goed, vond het echt zielig! Het beste is als je daar nog even mee wacht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is zijn gestel nog niet aan toe. Het kan alleen als je hem draagt, maar dat zal niet je bedoeling zijn. Wel mag je 'm af en toe op de grond zetten om een stukje mee te lopen en vervolgens doe jij weer het werk voor hem. Op deze manier kunnen jullie toch langere tijd samen buiten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het wel. Als je pup er op het moment geen last van heeft, kan je het gewoon doen. Als je merkt dat het er geen zin meer in heeft oppakken en verder dragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt helemaal aan het soort hond en zijn conditie.
Sommige puppy's lopen met gemak uit zichzelf km's per dag andere vinden het parkje aan de overkant al ver.
Sommige pups gaan met hun moeder al lekker mee naar buiten en al spelende lopen ze al snel heel wat af.
Kijk hoe de pup zich houd hijgen tong uit zijn bek en of hij goed blijft lopen.
Ook is een goede indicatie of je hem mee moet slepen of dat hij als je even stopt gaat zitten of liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een vraag die niet zo eenvoudig te beantwoorden is. Feit is dat puppy's of jonge honden vaak veel langer kunnen en willen lopen dan goed voor hen is. Feit is ook dat eigenaren hun hondje graag de gelegenheid daartoe geven; het is immers erg leuk om de puppy te zien spelen en dartelen. Het is echter goed u te realiseren dat een puppy zich motorisch sneller ontwikkeld dan een mensenbaby van vergelijkbare leeftijd. Zijn lichaampje is echter absoluut niet bestand tegen langdurende of grote fysieke belasting! De gewrichten -bij de heup zijn dat de kop en kom- zijn nog zacht en kunnen makkelijk beschadigd worden door te heftige of te langdurende activiteit. Daarnaast kunnen ook de pezen, spieren en gewrichtskapsels te zwaar belast en opgerekt worden. Die al te grote belasting kan heel goed tot blijvende schade leiden.

Het beste is om korte wandelingetjes te maken en de hond aangelijnd te houden. 15 Minuten per wandeling voor een hondje van ongeveer 12 weken is al meer dan genoeg. U kunt beter een paar korte wandelingen per dag maken, dan elke dag een lange. Af en toe een wandeling tussendoor die wat langer is kan vast geen kwaad, maar u moet zeker niet overdrijven.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt deels aan het ras en het formaat, zelf echter zou ik een diertje wat nog zo in de groei is geen einden laten lopen en al helemaal niet bij kou en pekel op de weg.
Let tijdens de wandeling goed op, vertoont je pupje vermoeidheid en/of zegt je gezonde verstand dat het genoeg geweest is, neem hem dan in een lekkere warme tas verder mee.en vergeet niet een dekentje en een doekje voor het schoonmaken van de pootjes alsmede drinken(!) en eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf loop je een kilometer in tien minuten. Je zou dan 20 minuten onderweg zijn. Maar..... puppies lopen niet als mensen. Ze stoppen, kijken om zich heen, ruiken aan de grond, pakken een takje op, verbazen zich over de wereld.

Je moet ze die kans geven. Dat is een deel van het socialiseren. Het wandelen met een pup is als het wandelen met een kleuter. Je gaat nergens heen, maar leert met het kleintje de wereld door kinderogen/puppieogen zien.

Gericht wandelen is er de eerste 4 weken niet bij. Als de pup gaat zitten is hij moe of verbaasd. Je hoeft niet zo zeer op de tijd te letten. Je moet wel heel erg goed op het hondje letten.

Te weinig beweging is niet goed, te veel evenmin. Te weinig levert geen spieren op en is schadelijk voor het skelet. Dat skelet moet namelijk door spieren in elkaar worden gehouden. Te veel levert slijtage op in de nog weke delen.

Dat verhaal van dat aantal minuten is niet juist. Ik heb op shows honden gezien, die met 9 maanden zo spierarm waren, dat de keurmeester het advies gaf om ze aan de fiets te nemen. Gebrek aan spieren levert ook slijtage op.

Kijk naar je hond. Overvoer het niet, maar geef ze de 6-7 maal per dag de kans om te ontwikkelen, geestelijk en lichamelijk. Neem voorlopig nog geen wandeldoel voor ogen. Met een maand of 6 kunnen ze dan rustig een uur lang meelopen.
Ivana
13 jaar geleden
het is beter als je het met een hond opbouwd,met een pup van 8 wken zou ik echter niet 2uur gaan wandelen.