wanneer wordt het karakter van een kat definitief?

ik heb 2 poezen, die nu 6 maanden oud zijn. Het zijn echt schatten van beesten,totaal niet vals naar mensen. maar vraag me af of ze deze karakters houden, of dat dit nog gaat veranderen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

het basiskarakter: zelfverzekerd, lakoniek of timide, zal ongeveer gelijk blijven.
naast dit uitgangspunt ontwikkelen katten zich qua karakter tot ze sociaal gezien volwassen zijn, zo met een jaar of drie.
als het nu relaxte lieverds zijn, is er grote kans dat ze dat blijven, mits jij ook blijft investeren in een goede relatie.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

hun karakter blijft zoals het nu is
je kunt ze misschien nog wel enkele dingen aan/afleren

maar hun karakter verander je niet meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je katje met 14 weken ophaalt, is het karakter al helemaal gevormd. Met behulp van de fokker kan je dan al heel goed kiezen of je die ene durfal neemt, of die andere die een beetje terughoudend is.
Na die tijd blijven ze zoals ze zijn. Het enige dat verandert is de ontwikkeling in ervaring.
Het is daarom zo belangrijk dat de kittens in het nest al alle sociale ervaringen opdoen..

Jouw katjes van 6 maanden zijn dus wat karakter betreft al helemaal afgerond. Het is alleen een beetje bijvijlen tot de gehoorzame beesten die jij je wenst.
Ivana
13 jaar geleden
Het karakter zal niet veel veranderen in de loop der jaren. Ik heb wel geleerd,met heel veel geduld, zelfs van wat terughoudende en angstige katten, relaxte poezenbeesten te maken: behandel ze zoals je zelf behandelt wilt worden, laat ze in hun waarde, geef ze liefde en aandacht (en heel veel kattenvoer) en ze zullen je belonen met heel veel onweerstaanbaar gezelschap!

Toegevoegd na 1 minuut:
Mun antwoord is wel heel veel "heel veel"geworden, maar er is geen woord van gelogen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het algemeen moeten katten juist nog leren als ze jong zijn om wat zachtaardiger te worden. Heel jong hebben ze er vaak nog geen benul van als ze een beetje wilde bui hebben dat hun nagels dan door je vel heen gaan.
Als jou katten met een half jaar al lief zijn zullen ze dat bij gelijke behandeling zeker blijven.
Mijn jongste kat is nu ruim twee en een half jaar en zij heeft een moeilijke start gehad, maar ze wordt nog steeds liever en zekerder (die twee eigenschappen gaan meestal gelijk op).