wij hebben een kater van 15 jaar en sinds kort poept hij in de kamer. Zijn kattenbak is schoon, wat kan hier de oorzaak van zijn?

hij heeft wel nierproblemen maar heeft aangepast voedsel

Toegevoegd na 1 uur:
vorige week zijn we naar de dierenarts geweest daaruit bleek dat hij een nier probleem heeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

allereerst tijd voor een bezoekje aan de dierenarts.
met deze summiere info valt er niets over te zeggen.
hij kan een tweede bak willen, hij kan aan het dementeren zijn, er kunnen stress-factoren meespelen.
ook lichamelijke oorzaken, zoals artrose of verstopping kunnen een rol spelen.
laat eens een goede seniorencheck doen.

Toegevoegd na 17 uur:
na het lezen van je toevoeging: nierkatjes hebben al snel last van verstopping, mogelijk heeft hij pijn bij het persen (gehad), en mijdt hij daarom de bak?
ik zou dit zeker in de gaten houden.
sowieso kan een tweede bak geen kwaad, liefst met lage instap, want op deze leeftijd hebben de meeste katten artrose in mindere of meerdere mate.
Rieneke1
13 jaar geleden
In mensenjaren is hij dus 105. Dan is het niet zo vreemd de meeste mensen van die leeftijd hebben ook moeite om het toilet te halen. (als ze al nog weten waar die is)

Toegevoegd na 2 uur:
Na wat gekat op mijn antwoord deze maar even aanpassen. De Kat is geen 105 maar 76 ook een respectabele leeftijd om wat problemen met de stoelgang te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@dierenartsass. Tjonge wat een kattige reactie.
Ligt eraan hoe je googled deze tabel wordt ook niet alom gerespecteerd.
Maar zal mijn antwoord aanpassen hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk een terechte reactie. Je doet net alsof deze kat al zo'n beetje op is, terwijl hij nog járen kan leven.
Misschien voelt hij het niet meer aankomen. Bij mensen noemen we dat incontinentie. Hij is al erg oud, zo raar zou het daarom niet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plotselinge onzindelijkheid is altijd reden voor een bezoekje aan de dierenarts. Het kan een lichamelijke oorzaak hebben, psychisch bijvoorbeeld stress of ouderdomsdementie.
Tijd voor een medische check dus!

Toegevoegd na 2 uur:
Je bent vorige week naar de dierenarts geweest, maar heb je het ook gehad over het feit dat hij in de kamer poept? Is het overigens alleen poepen of ook plassen?