Kunnen groene leguanen ook alleen gehouden worden?

Kunnen groene leguanen ook alleen worden gehouden? Ben van plan er een aan te schaffen en vraag me dit af. Vraag me ook af wat een redelijke grootte zou zijn voor een terrarium.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Zou je dat nou wel doen? Die beesten kunnen met 'n goede verzorging makkelijk een halve meter groot worden, en dan heb je een terrarium ter grootte van een gemiddelde vinex-achtertuin nodig om hem een beetje bewegingsvrijheid te geven.
Zie onderstaande foto, als schaalbalkje: ik heb schoenmaat 41!

Toegevoegd na 1 minuut:
De foto komt om de een of andere reden niet door, maar ze zijn ECHT groot als ze volwassen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ze alleen in hun eentje houden als je er dag en nacht tijd voor hebt. Ze gaan namelijk een (beperkte) band aan met de verzorger. Jij wordt dan een soort van groepsgenoot. Je moet er dan dus veel tijd en aandacht aan besteden.

Zeker bij mannetjes is het aan te raden om ze alleen in een terrarium te houden, omdat ze agressief naar elkaar zijn.

Een leguaan kan in totaal 2 meter worden. Je hebt dan een terrarium nodig waar hij zich ook nog in kan bewegen. Dat is nogal een bak. In het begin zijn ze natuurlijk nog een stuk kleiner, maar dit is wel iets om rekening mee te houden.

Verder goede verlichting/verwarming en goed voer.
Goed nadenken of je dit echt wilt dus want ze worden zo'n 15 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je die vraag hier moet stellen dan moet je zowieso nog geen leguaan aanschaffen. Je hebt dan nl geen enkel idee waar je aan begint, en moet je veel dieper inlezen.

Dit zijn sociale dieren die elkaar niet kunnen uitstaan. Ruimte geven is het devies. En dan niet een bakje van 50cm*50cm. Nee, enkele meters lang met klimruimte erbij heb je wel nodig voor een beest dat tot 2 meter lang kan worden. Dus als je bereid bent je woonkamer op te geven, dan zou het kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groene leguanen kun je alleen zetten,maar dan is hij wel eenzamer,je moet er ook rekening mee houden dat leguanen heel groot worden wel 2 meter, dus ik zou er nog goed over nadenken,omdat als je het dier diervriendelijk wilt houden dan zal je bijna een kamer van enkele meters moeten reserveren voor de leguaan.