Kattenval om een andermans huisdier af te schrikken, of iets aan te doen strafbaar ?

Lang verhaal "kort":
Mijn buurman heeft last van mijn katten. Deze maken de vogels van hem bang, en doen hun behoefde ik zijn tuin.

Het ging altijd goed maar een paar dagen terug kwam hij even langs om te vertellen dat hij graag wou dat we onze katten altijd binnen moesten houden... Nou vind ik dit zelf wat overdreven. Ik heb hem dus verteld dat we de katten wel 's nachts binnen willen houden. Maar ik niet van plan ben ze nooit meer naar buiten te laten.

Hij liep woedend weg. Nou weet ik dat hij een kattenval bezit en ik maak me zorgen dat hij deze weer in gaat zetten. Eerder was de val om onze katten te vangen, een nacht erin te laten en ze weer eruit te halen. Na ons "leuke" gesprekje ben ik bang dat er dit keer meer kan gebeuren met het beestje dan een nachtje vastzitten.

Aan de ene kant is dit overlast van mijn katten, en ik begrijp de meneer wel. Is het aan de andere kant niet dierenmishandeling om het beestje iets aan te doen ?

Een beetje hulp zou aardig zijn :)!
Bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.6K

Het beste antwoord

Je kunt natuurlijk je katten in jouw tuin houden. Dat kan door je tuin te veranderen in een soort kattenren, waar de katten niet uit kunnen. Of door de katten aan te lijnen aan een voldoende lange lijn - ook dan kunnen ze wel rondlopen in je tuin, maar die tuin niet verlaten. Het gevaar is dan dat ze zichzelf ophangen.

Maar dat wil je natuurlijk niet.

Kun je eens kijken of je buurman jouw hulp zou accepteren bij het katvrij houden van zijn tuin? Misschien is zijn tuin op een voor hem acceptabele manier zodanig aan te passen, dat er geen kat meer in zijn tuin kan komen. Als jij aanbiedt je buurman daarbij te helpen en eventuele materialen te kopen, is dat voor de buurman wellicht een prima oplossing. Want dan is hij niet alleen van jouw katten af, maar ook van alle andere katten uit de buurt.

En het klinkt misschien vreemd, maar om een tuin kattenvrij te maken, moet je niet persé zorgen dat de katten de tuin niet meer IN kunnen komen. Da's namelijk heel moeilijk. Het is gelukkig al voldoende als katten de tuin niet makkelijk UIT kunnen komen.

Katten willen namelijk altijd een snelle vluchtroute hebben. Als ze buurmans tuin alleen met moeite uit kunnen komen, is er geen snelle vluchtroute, en zullen ze dus die tuin niet meer willen betreden.

Dit heb ik een tijd geleden uitgelegd als antwoord op een eerdere vraag - zie de Bron.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en dat buurman en jij het probleem gezamenlijk kunnen oplossen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, lijkt me inderdaad de best oplossing voor iedereen. En natuurlijk iedereen anders ook bedankt!

Andere antwoorden (13)

Dat is een lastig geval. Je zou om te beginnen een kattenbak in huis kunnen zetten en de katten alleen naar buiten te doen als ze de kattenbak ook daadwerkelijk gebruiken en dan alleen als je zelf thuis bent. t is het proberen waard denk ik. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je buurman is geen dieren hater dat is duidelijk..
kijk hij heeft vogels waar hij zuinig op is, en dat is begrijpelijk, jou katten maken de vogels bang en ze kunnen zich dood vliegen..
je kan slechts van je buurman verlangen dat hij zijn vogels een helmpje op gaat zetten om zijn vogels te beschermen,
als hij alleen maar je katten wil afschrikken en er verder geen kwade bedoelingen mee heeft, zie ik er eerlijk gezegd geen kwaad in..
overigens is je buurman al tolerant geweest, je katten poepen nog wel in zijn tuin ook...
misschien schrikt t je katten wel af, en laten ze zijn terrein wel met rust...alhoewel er blijven lekkere hapjes vliegen ....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat jouw kat niet de enige is die bij hem in de tuin komt. Als je buurman geen katten in z'n tuin duldt, zal hij maatregelen moeten treffen. Hij kan onmogelijk van alle kattenbezitters verwachten dat ze hun katten binnen houden.

Hij is strafbaar als hij jouw kat iets aandoet, Je kunt de dierenpolitie van 'gedoog Geert' er op afsturen. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dieren eigenaar is gehouden ervoor te zorgen dat zijn dieren anderen geen overlast bezorgen. In dit geval de katteneigenaren. Van de buurman kan wel geëist worden dat zijn vogels niet op de auto's van de buren poepen (duivenmelkers?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een intolerantie. Een kat is een rover en die heeft bewegingsvrijheid nodig. Leven en laten leven. Waar maakt een mens zich druk om.
Cryofiel
13 jaar geleden
Aha, dus ik mag mijn hond in jouw tuin laten poepen? Geef je adres maar even, fijn dat je geen bezwaar hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel
Als jouw hond een kat is, heb ik geen bezwaar. Honden moeten in deze gemeente aan de lijn en de poep moet door de eigenaar meegenomen worden om thuis weg te gooien. Opgeruimd staat netjes. :-) Kan er niks aan doen. Is een gemeentelijke verordening. Over katten wordt in de verordening niet gerept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoho, die verordening geldt in openbaar gebied, niet in jouw tuin! Als jij er geen bezwaar tegen hebt dat huisdieren in jouw tuin poepen omdat dat 'intolerantie' zou zijn, kun je je niet verschuilen achter een gemeentelijke verordening als het gaat om de hond van Cryofiel in plaats van de kat van de buren.
Cryofiel
13 jaar geleden
Enneh - ik heb een vriendin die drie paarden heeft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:)
Ik zou heel snel gaan kijken naar mogelijkheden om je tuin af te schermen of desnoods een soort grote ren te maken voor je katten, zodat ze wel buiten kunnen zijn maar op een beperkte plek.
Dan kun je gerust zijn, de buurman ook, en de katten wennen er waarschijnlijk wel aan, als je die ren een beetje mooi inricht voor ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou de proef niet op de som nemen, mogelijk ten koste van je katten.
je buurman heeft netjes aangegeven dat hij overlast ondervindt.
je katten maken zijn vogels bang, en gebruiken zijn tuin als kattenbak.
dit zijn problemen die je uiteraard niet oplost door de katten alleen overdag buiten te laten.
zet je tuin af, zodat je katten veilig naar buiten kunnen, dag en nacht.
hier zijn diverse methodes voor, waarvan er zeker een bruikbaar is voor jouw tuin.

als antwoord op je vraag: het zou idd dierenmishandeling zijn als hij je katten iets aan zou doen.
maar het leed is dan al geschied, en bewijs bovendien maar eens dat buurman de dader is.
Rieneke1
13 jaar geleden
Overlast van katten is niet leuk. Meneer heeft vogels ook deze beesten hebben het recht om te leven. Probeer je katten uit de tuin van je buren te houden. Je kunt ook je tuin afzetten hier zijn diverse mogelijheden voor.Het zijn jou katten en die hoeft een ander niet in zijn tuin.
13 jaar geleden
Ook geen hulp van mijn kant. Ik vind niet dat iemand last moet hebben van een huisdier van een ander.
Als jij je kat niet in je eigen tuin kunt houden, dan moet je hem maar binnen houden.

Als je buurman een kattenval zet waarin het beestje een tijdje opgesloten zit, dan is dat zijn goed recht.
Wil jij dat je kat dat niet gebeurt, zorg er dan voor dat je kat zijn tuin niet verlaat.

En ik denk niet dat je buurman je kat echt iets gaat aandoen, hij zal ook wel weten dat hij de eerste verdachte is als jullie kat gewond thuis komt of compleet verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eigenaar van elk huisdier is gehouden te zorgen dat zijn huisdier anderen geen overlast bezorgd of in gevaar brengt (loslopende honden versus fietsers).
Geldt ook voor jou en je katten.
Voor vogelhouders geldt dat natuurlijk ook. Die moeten zorgen dat hun vogels (zoals bv postduiven) niet de buurt onder schijten...per slot is vogelpoep schadelijk voor vele verf soorten en corrosief voor metalen.

Echter, nergens lees ik hier dat die vogels buiten de tuin van de buurman komen.

Wettelijk klaagt de vogel eigenaar terecht. Zijn vogels komen op zijn eigen terrein in gevaar door de katten.

Derhalve zijn door de buurman genomen maatregelen tegen de katten geen dieren mishandeling zoals ik hier las als opmerking van een reageerder maar valt het mi. onder de noemer noodweer....het recht om eigen have (levende dieren bv) en goed te beschermen tegen gevaar.

Mogelijke oplossingen: Scherm je tuin af met een net of zorg dat de schutting/hek zodanig is gebouwd dat de kat niet meer over het hek heen kan komen. Ook niet met een omweg via bv een boom of hoge struik. (Katten hebben geen grip op metaal platen, zeker niet als ze een beetje schuin de tuin in staan boven op een hoog genoege schutting.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw huisdier is jouw verantwoording vind ik.
Je buurman vind ik zeer netjes: hij kwam om erover te praten; zijn tuin is van hem, niet van jouw katten.
Heel simpel dus: zorg dat je katten niet meer bij hem komen, op welke manier dan ook. Ik heb een hond..... en die loopt ook niet los om overal andermans spullen te bevuilen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, vooral dat de buurman zich de moeite nam om het probleem te bespreken.
Dat iemand dan kwaad wegloopt, als je gelijk te horen krijgt, dat de vraagsteller het overdreven vind om de katten binnen te houden, dan tussen haakjes zet, een gezellig gesprek, vraag ik me gewoon af, vind ze de buurman nu een zeur, of wil ze daadwerkelijk een oplossing vinden voor het probleem.
Probleem los je dus heel makkelijk op, om je katten binnen te houden, of je tuin af te schermen.
Waarom zo moeilijk, vraag ik me af ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met je eens! Een hondeneigenaar hoeft met dit probleem niet aan te komen..... Waarom hebben mensen met een kat het idee, dat ze privileges hebben? Een kat "hoort" buiten of zo???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo ligt mijn hond in de tuin, en regelmatig, en ik vermoed eerlijk, dat de kat van de buren met opzet de hond van mij komt stangen, wat resulteert dat die hond van mij dus vrolijk op en neer springt om de kat te pakken te krijgen, ik het zelf wel komisch vind, maar mijn buren zijn ervan op de hoogte, heb ook duidelijk aangegeven, ik vind het niet erg, dat jullie kat losloopt, maar mocht ooit voorkomen, dat als mijn hond daadwerkelijk hap zegt, ze dan geen verhaal moeten komen bij mij. Er komt een dag, dat mijn hond wat slimmer word dan de kat, en dan vraag ik me gewoon af, waarom laat iemand het zover dan komen, totdat het beestje het slachtoffer ervan word.
Als je echt om je beestje geeft, dan doe je er alles aan, om te voorkomen dat een beestje risico loopt, dat hem iets overkomt. Feit: er worden meer katten dan honden overreden, rara hoe zou dat toch komen....?
Nadat vorig jaar mijn geliefde kater is verdwenen, ben ik erachter gekomen dat er hier in de buurt geen mensen zijn die van katten houden.
We hebben nu achter in de tuin een lijn gespannen tussen 2 bomen waar onze nieuwe kater aan een lijntje zit. Zo is hij toch buiten, hebben andere mensen geen last van hem, en hoef ik niet bang te zijn dat mensen hem iets aandoen. En ik moet zeggen, dit is een hele zorg minder! Want die angst....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar deze reactie van jou: "Ik wil ze niet bloot stellen aan zulke gevaren, daarom wil ik er iets aan doen. Ik wil alleen niet dat mijn katten de hele dagen binnen zitten. De tuin afschermen, oke is 1 oplossing. Maar dan nog, ik heb liever dat ze overal vrij kunnen rondhuppelen BEHALVE in zijn tuin… Dan dat ze NERGENS kunnen rondhuppelen behalve in mijn tuintje."

Overleg of het misschien een optie is dat de tuin van je buurman wordt afgeschermd (op jou kosten dan)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb even moeten zoeken in het GV-archief, maar ik heb de vraag teruggevonden met de mooie oplossingen voor je tuin :
typ bij de zoekfunctie in : 'katvriendelijke tuin', en dan krijg je de antwoorden en de vele mooie voorbeelden, die ik in mijn hoofd had :
['Hoe maak ik een katvriendelijke tuin?']

Want ik ben het met de antwoorders eens, die zeggen dat je dier geen overlast mag geven.
Net zo min als je kinderen uit buurtuinen de bloemen mogen wegplukken, mogen jouw katten andermans tuinen als kattenbak gebruiken.
Bij mijn vader is dit ook het geval, en hoewel ik zelf een 'balkonkat' heb, en gék ben op dieren, is het zetten van voorjaarsbolletjes bij mijn vader absoluut géén feest.
En het is niet nodig, als je kijkt naar de voorbeelden van de katvriendelijke tuin, zoals op één van de links van de antwoorden is aangegeven.

Nu de bomen/struiken kaal zijn, is het een middagje werk om de goede verstandhouding met je buren te behouden, en je katten hun vrije uitloop te kunnen geven.

Als ik zie, hoe intens tevreden mijn poes (ex-binnenkat, vóór ze bij mij kwam) is met 'haar' balkon, waar ik ook nog eens heel veel vogels opkrijg bij mijn voederplank-achter-het-net, dan weet ik, dat een kat echt niet de hele wereld hoeft te kunnen bezoeken om gelukkig te zijn met de zon op haar vachtje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja ik snap je buurman wel , ik ondervind hier nl het zelfde .
Mijn buurvrouw wou katten en wij zitten hier met de stank in de tuin , en geen vogel meer te bekennen sinds die "tijgers"hier rondlopen .
Inmiddel heb ik de buurvrouw een aantal keren gewaarschuwd , dat ik er knap zat van begin te worden .
Jou buurman is net zo gek met zijn vogels in de tuin( ook al heeft hij misschien geen voliere) als dat jij met je kat bent.
Als je werkelijk zo gek met het beestje bent is het misschien een optie om je tuin aan te passen .
Ik heb dit in het verleden al eens gezien dat iemand een complete loop door zn tuin had voor zn katten ,die konden via katteLuik in de muur zo naar buiten endaar liep via een loopplank omhoog , een hele ren door de tuin incl ligplaatsen e.d. Super idee was het .
De buurt heeft nergens last van en de kat kon naar buiten wanneer hij wou ...en ook weer naar binnen .
Ik zal even zoeken of ik er nog een foto van kan vinden .
Zou het niet goed keuren als je buurman de KAT daadwerkelijk wat zou aan doen , omdat ik vind dat jij als baasje verantwoordelijk bent voor alles wat de kat doet .

Draai er geen doekjes om : als ik een kat in mijn tuin aantref momenteel , stuur ik de hond er op af ( vaak halen ze dan halsbrekende toeren uit om er vandoor te gaan ) of ik kwak d'r een emmer water overheen , de buurvrouw weet er ook van dat ik dat doe , maar dan met ze die beesten maar binnen houden .

Als een kattenren geen optie is , kan je misschien een lijntje spannen en daar een riempje aanvast maken zodat de kat toch naar buiten kan , en niemand er last van heeft