wat te doen met een aquarium bij stroomuitval ?

Stel de stroom valt uit in mijn woonplaats. Ik heb een aquarium van 80 centimeter. Bubbeltjes....pomp...en verwarming. Niets doet het dan. Nou zal het water een tijdje warm blijven. Maar in de winter zal dat heel snel afkoelen als het ook koud is in mijn kamer. Stel de stroom valt langer dan een dag uit ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Het zal wel even duren voor het water te ver afgekoeld is, zodat de vissen het moeilijk krijgen, maar in geval de stroomstoring dus erg lang duurt zou je wat water uit je aquarium kunnen halen, en dit in een pan op het gasstel verwarmen. Vervolgens weer terug doen. Zal een vervelende klus zijn, maar je moet wat.

Anders gebruik maken van een houtkachel of allesbrander indien je die hebt, of bij iemand een oliekacheltje lenen of zo.

Wat je in ieder geval zeker moet doen, als de stroom uitvalt is, je filterpomp uit schakelen! Trek de stekker er maar uit.

Indien de filterpomp namelijk te lang uit is, ontstaat er een ongezond milieu in het water wat zich in het filter bevindt.
Indien onverwacht de stroom weer aan zou gaan, zouden je vissen ineens in zo`n lading ongezond water zwemmen, dat ze dat mogelijk niet overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

je aquarium inwikkelen met zilverpapier..dat houd de warmte vast.je vissen kunnen wel even zonder de bubbeltjes..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of inwikkelen met bubbeltjes folie...
Hebben de vissen toch nog bubbeltjes om naar te kijken..)
+
Er bestaan noodgeneratoren (Maar die zijn aardig aan de prijs) En je kan ook een back-up van je pc erop laten draaien. Kijk anders even op de bron ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een accu van een auto zal veel helpen maar dan moet je verwarmingselement wel 12/24 volt zijn .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
voor 24 volt heb je dan twee accu's nodig.
Een fles met warm water in het aquarium zetten. Niet het water er ingooien. Dit heeft het zelfde effect als een verwarmingselement.

Luchtslang van de pomp af koppelen en met een fietspomp af en toe wat lucht er door pompen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij flink geïnvesteerd hebt in je aquarium, dan is het aan te raden om een noodaggregaat aan te schaffen.
Voor €250,- heb je al een aardig aggregaatje.
13 jaar geleden
Leg een deken of dekbed over het aquarium om de warmte vast te houden. Trek iid de stekker van je filter er uit. Een aggregaat is een oplossing, maar meestal duren stroomstoringen niet heel lang.
Als er alleen bij jou een probleem is met stroom en bij de buren niet: zorg dat je een lang verlengsnoer in huis hebt zodat je even wat kan "lenen" bij de buren om je aquarium en vriezer aan de praat te houden.

Een aggregaat is vrij prijzig en maakt een hoop herrie. Een caravan-accu met een omvormer naar 220 is ook een oplossing.