hoe leer je je poes om op je schoot te liggen??

ik heb een poes ze is nu een half jaar. ze kwam vanuit een nest van een vriendin van mij. ze is nu al 3 maanden bij ons. je kan ze pakken,aaien,... maar niet op schoot liggen zou je het haar kunnen leren?!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (7)

Katten zijn eigenzinnige dieren. als ze dus niet willen doen ze het niet. Als het beestje geen zin heeft om op schoot te liggen, dan toch niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan.
Je moet het dier met overdreven veel rust (in onze beleving) benaderen. Super, super, super langzaam en subtiel.
Een kat heeft de eigenschap om "de kat uit de boom" te kijken. Zij (of hij) moet zich volkomen op haar gemak voelen en dan komt ze vanzelf een keer.
Aan het gedrag van een kat valt niet veel te dwingen of te forceren.
Ze maken zelf wel uit hoe hun leven er uit zit.
Het enige dat je kan doen is uitnodigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt proberen om je schoot heel aantrekkelijk te maken door haar evt met wat brokjes te lokken en haar dan te aaien ( of iets wat ze erg fijn vind) en dat een tijdje proberen zodat ze weet dat het leuk is om op schoot te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leg een (groot) kussen (niet te dik opgevuld, zodat ze er lekker op kan liggen) op je schoot. Zorg dat je een afgesloten potje hebt met iets wat ze het allerlekkerst vindt (meerdere kleine stukjes, bv. kip(filet) ofzo).
Pak 1 stukje van het lekkers (sluit de pot erna goed, maar laat het in je buurt staan), roep haar en laat haar ruiken wat je voor haar hebt. Zorg ervoor dat ze op het kussen moet gaan staan om het op te kunnen eten. Terwijl ze eet eerst nog niet aaien (dit doe je pas als ze al wat makkelijker bij je op schoot springt).
Als ze weer weggaat, pak je een nieuw stukje lekkers. Weer roep je haar en zorg je dat ze op het kussen staat om het op te eten.
Dit blijf je herhalen zodat ze jouw schoot het fijnste plekje in huis gaat vinden doordat ze het associeert met iets lekkers.
En geleidelijk aan het verwennen met lekkere hapjes minderen en uiteindelijk af en toe haar op die plek nog verwennen zodat ze weet dat ze wel iets krijgt als ze er maar lang genoeg op wacht.
Hopelijk gaat ze het echt leuk vinden bij jou op schoot en heb je na een tijdje het kussen en het lekkers niet meer nodig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mocht je kip(filet) gebruiken als lekkers, dan zou ik het wel even koken, zonder zout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas kan je een poes niet dwingen, daar is het een poes voor. Net goed als er poezen zijn die graag opgetild willen worden, of aangehaald. En met beleid en lekkere hapjes lukt het ook (in de meeste gevallen) niet. Dan graaien ze het lekkers van je schoot, en weg zijn ze. Je hebt nu eenmaal knuffelkatten en katten die met rust gelaten willen worden. Mijn kat komt alleen 's winters, als het echt koud is, héél af en toe op schoot, mijn vorige kat was er weer niet af te krijgen, dus..... Maar ik hoop dat het jou wel gaat lukken, want het is natuurlijke hardstikke gezellig. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarmee je een kat van je schoot kan wegjagen is vasthouden.
Sommige katten kruipen graag op schoot, sommigen na jaren toch nog op schoot en anderen kruipen op je krant of op het toetsenbord van je laptop of PC maar beslist niet op schoot.
Het leven van een kattenvriend gaat nu eenmaal niet altijd over rozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer haar op haar gemak te laten leven bijvo.niet aaien tijdens slaap, niet aaien tijdens eten en haar niet oppakken. Zo gaat ze vanzelf een keer opschoot. Disclaimer Ik ben geen Exper maar probeer je een tip te geven