stel ik koop online een film en zet die vervolgens weer op internet om te downloaden in hoeverre is dat strafbaar?

vraag me af wat daarop staat omdat je wel eens copyright enzo ziet maar wat kan er nu gebeuren boete gevangenis straf? en hoe werkt dat als je bijvoorbeeld met een amerikaans bedrijf iets koopt... kun je dan in nederland een boete krijgen of gevangenis straf?

Toegevoegd na 1 uur:
om het nog wat te verduidelijken het gaat erom dat ik voor een paar maandjes 8 gig aan film materie online had staan met copyright erop en dat is een paar 100 keer gedonwload door vreemden...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Ik weet ook niet precies hoe het werkt, maar volgens mij is het alleen strafbaar als je upload. Dus als je het zelf op internet zet en het is voor andere mensen te downloaden dan is het strafbaar. Maar als je het zelf download en helemaal niks naar anderen stuurt is het niet strafbaar.

zoiets ;)

Waarom download je niet gewoon zelf de film? Of wil je het per sé met anderen delen?
Overigens wordt het vaak automatisch al van het internet gehaald als je het bijvoorbeeld op youtube zet.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Auteurswet en de Wet op de naburige rechten bevatten allebei straf- en civielrechtelijke sancties. Het maximum is voor beroeps- of bedrijfsmatige piraterij: 4 jaar gevangenisstraf en een boete van € 67.000,--. Voor rechtspersonen kan zelfs een boete van € 670.000,-- gelden. Inbreukmakende goederen en productie- of distributiemiddelen mogen in beslag genomen en verbeurd verklaard worden. De Auteurswet kent bovendien strafrechtelijke en civiele voorzieningen met betrekking tot omzeiling van beveiligingssystemen van software.

Toegevoegd na 1 minuut:
"Straffen
De straffen variëren van zes maanden tot 1 jaar gevangenisstraf of een geldboete van de 2e, 3e, 4e of 5e categorie. De hoogte van deze boetes zijn:
Tweede €3.700
Derde €7.400
Vierde €18.500
Vijfde €74.000
Voor het bedrijfsmatig downloaden en/of uploaden via de illegale weg, kan de gevangenisstraf oplopen tot vier jaar cel en boetes tot wel 45.000 euro."
rose
13 jaar geleden
Een film die je zelf legaal gekocht hebt, kan en mag je legaal ook weer verkopen. Zijn het er veel, kan men het als business zien en gelden er andere regels. Ben je prive aanbieder zal het risico en de strafmaat een andere zijn dan dat je 'professioneel' materiaal aanbiedt.

Illegale films en kopieen verkopen is strafbaar, echter is de vraag hoe snel men daar wat mee doet / achter komt. In Dld zijn inmiddels verschillende advocatenkantoren die mensen opsporen die muziek aanbieden (bv.via torrents). Veelal krijgen die thuis een aanmaning/schikking van ca. 450 Euro wegens het aanbieden van 1 (!!) titel... Aangezien men niet weet of het bij 1 aanmaning blijft, kan dit snel kostbaar worden. Geheel rechtsconform is dit niet, maar in Dld helaas wel mogelijk.
Nu is de vraag of dit in NL ook mag/gebeurt/gaat gebeuren. 8GB aan film is niet zo heel veel en als dat onbekende titels zijn (of in ieder geval van uitgevers met een kleine of geen lobby) is er niets aan de hand.