Hoeveel stroom gebruikt mijn laptop per jaar?

bij input op de adapter staat 1.5A vermeld
stel mijn laptop staat 10 uur per dag aan hoeveel KWh gebruikt hij dan per jaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.7K

Antwoorden (4)

Dat ligt ook aan de spanning die je laptop neemt, vaak is dat 12V.
Dan is het jaarverbruik:
1.5A*12V= 18W= 0.018kW per uur dus 0.018kWh.
Dat 365dagen * 10 uur = 6537 kWh
Wat je hier niet in meeneemt is het verbruik van de 220V-12V adapter. Deze verbruikt ook (te voelen aan de warmte).

Toegevoegd na 12 minuten:
typefout: 65.7 Kwh

Inderdaad kan de spanning hoger zijn. De mijne gebruikt 19V (4.5A dus 90W)

Toegevoegd na 18 minuten:
Bij 19V is het jaarverbruik 104 kWh.
Kosten zijn afhankelijk van je leverancier maar ongeveer €0.20/kWh dus dat komt op ongeveer €20 stroomverbruik per jaar.
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Er zitten een aantal denkfouten in je redenering. Een laptop verbruikt veel meer dan 18 Watt. De 1.5 A is dan ook de maximale stroom bij 230 volt, ca. 350 Watt. Dat verbruikt de laptop nou ook weer niet, maar dat is het maximale vermogen dat de adaptor kan leveren.
Verder werkt een laptop niet op 12 volt, maar eerder op 16-18 volt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fout... .018kW * 365 dagen * 10uur/dag = 65,7 kWh. Scheelt even...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag me af wat de kosten zijn. Wil je dat ook niet weten?
Utrecht
13 jaar geleden
De adapter van mijn netbookje heeft 19V en 2A output. Dus max 38W.
De door Michell genoemde 1.5A kan dus wel degelijk de output van de adapter zijn en niet de input!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitgaande van 100W gedurende 10 uur per dag kom je op 1 KWh per dag. Dit is dan 365 KWh per jaar. Natuurlijk is alles relatief en gerelateerd aan gebruik en vermogen.
escape
13 jaar geleden
@Utrecht: Een netbook gebruikt aanzienlijk minder energie dan een laptop. En daar ging de vraag over.
Utrecht
13 jaar geleden
Dat weet ik, beste escape.
In dat geval heeft de vraagsteller een onwerkelijk amperage opgegeven en is de vraag dus onbeantwoordbaar.
Maar ik probeer hem/haar iets op weg te helpen.
escape
13 jaar geleden
Dat is helemaal geen onwerkelijke stroomsterkte. Bij een lege accu wordt er fors wat stroom geleverd, de accu moet worden opgeladen en de laptop moet worden gevoed. Tegelijkertijd.
Utrecht
13 jaar geleden
En als je kijkt bij output staat daar 19V, 4.5A (in mijn geval zowel Dell als HP laptop).
dat is zo'n 90W. Dat is het maximale uitgangsvermogen van de adapter. 330W is echt onmogelijk: de accu zou ontploffen als je er zo'n vermogen op zet.
Een apparaat van 1000W gebruikt 1 kW per uur.
Een laptop die zo'n 65W gebruikt, gebruikt dus zo'n 0,065 kW per uur. Per dag ben je dus 10x zoveel kwijt = 0,65 kWh. Maal 365,24: dat is zo'n 237 kWh per jaar. Een kWh kost zo'n 30 cent. Resultaat is ±: 237*€0,30 =€71.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het nu precies wilt weten, dan zou je zo'n meter kunnen aanschaffen (of lenen) waarop je het verbruik kunt aflezen.
Je kan het dan meten als de laptop aan staat, als die in standby staat, als de accu leeg is en moet laden e.d.
Ik heb zelf onderstaande:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De adapter van een laptop doet twee dingen: gelijkrichten en transformeren. Gelijkrichten is het omzetten van wisselstroom in gelijkstroom en transformeren is het verlagen van de 230V van het stopcontact naar 12 V (of wat dan ook).

Omdat we hier te maken hebben met energiestromen blijven de principes van het behoud van energie gelden. Het apparaat zal nooit meer stroom leveren dan wat erin gaat. Wat is nu het geval: de adapter levert maximaal een vermogen die gelijk is aan de geleverde stroom maal de stroomsterkte. In formulevorm:

P = U * I

In het ideale geval is de ingaande vermogen gelijk aan het uitgaande vermogen. Omdat we echter te maken hebben met een reeel voorwerp, hebben we te maken met verliezen. Afhankelijk van de kwaliteit van de adapter kan de efficientie 50% of nog minder zijn. Dat betekent dat de helft van het ingaande vermogen verloren gaat als warmte en niet nuttig gebruikt wordt.

In het gegeven geval van de vraag levert de adapter ten hoogste 12V * 1,5 A = 18W. Dit is het uitgaande vermogen. Laten we nu zeggen dat de adapter 50% efficient is. Dat betekent dat er 36W aan vermogen ingaat. Dat is 230V met een stroomsterkte van slechts 157 mA. De transformerende eigenschap van de adapter verlaagt de spanning en verhoogt de stroom; immers, de energie moet gelijk blijven.

Als we nu het rekensommetje afmaken: 36W = 0.036 kW * 365 dagen *10 uur/dag = 131,4 kWh. Dit is een maximum omdat de adapter niet altijd 100% vermogen levert. Dat accu trekt steeds minder naarmate deze voller raakt. Uiteindelijk is de accu zo goed als vol en wordt er alleen maar een klein beetje vermogen steeds geleverd.