Waarom laten sommige bedrijven de computers de hele nacht aanstaan?

Het voordeel kan ik er helaas maar niet van inzien. Weet iemand een goed antwoord op deze vraag?

Ik heb twee grote redenen, waarom ik dit superslecht vind:
1. zwaar overmatig energieverbruik (als ze 7 dagen per week 24 uur lang aanstaan.
2. computers worden steeds langzamer

Toegevoegd na 12 minuten:
Uit ervaring heb ik deze vraag gesteld. Ik heb bij een bedrijf gewerkt dat een jaar lang, iedere nacht de computers aan liet staan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Een computer , met name disks, slijten harder bij het telkens uit zetten dan bij aan blijven staan. (bij opstarten wordt veel gelezen wat anders in cache blijft)
Betreft dus ook de werkplek pc's.
De servers staan terecht sowieso dag en nacht aan.
Je wilt niet werken op een server die tevens een backup aan het uitvoeren is (over het netwerk).
De belasting is dan zo hoog, vooral ook van het netwerk, dat je je werk niet meer behoorlijk kunt doen.
Dit nog los van nachtelijke verwerkingen van gegevens...ook die zouden overdag het dagwerk bijna onmogelijk maken door traagheid.

En daarnaast: Een pc aanzetten , en dan wachten totdat die volledig up en running is kost, met alle security en update checks 10-20 minuten...tijd die de werknemer (als zijn taak alleen via de computer of mbv de computer gegevens kan worden uitgevoerd) dan feitelijk niet kan werken. Verlies arbeidstijd. En de kosten daarvan zijn een veelvoud van dart beetje stroom dat de computer in idle stand verbruikt. Uiteraard neem ik daarbij aan dat de screens wel in power safe staan of uit.
En wat betreft het energie verlies....in de winter wordt dat deels terug verdient omdat dit warmte genereert en daarmee verwarmingskosten bespaart.

Wat betreft je 2e punt. Een pc kan dan misschien langzamer worden....als dat echt zo is dan draaien er slecht gebouwde applicaties op, die bv. verzuimen na afloop gebruikt geheugen weer vrij te geven aan het systeem....een server gaat zeker niet langzamer draaien bij normaal gebruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Medewerkers laten hun computer nog al eens aanstaan. dat wil niet zeggen dat het bedrijf dat wil.
13 jaar geleden
pure laksheid.
en kost geld: energie en extra slijtage.
bij mijn onderneming letten we o.m. sterk op het afsluiten van pc's en laptops bij beëindiging van werk .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn bedrijven waarvan de buitendienst medewerkers s'avonds hun gegevens invoeren en die gaan dan in de loop van de nacht naar de moeder computer, die van het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als computer aan staan zonder dat er verdere activiteit plaatsvindt, dan valt het met het energieverbruik best wel mee.

Ik laat mijn pc 's nachts meestal aan staan omdat het me de vrijheid geeft om 's morgens opeens te kunnen besluiten vanuit huis te werken, ik hoef dan alleen maar verbinding met mijn pc daar te maken en dat is lastig als die uit staat.

ook komt het sporadisch wel eens voor dat er een klant met een dusdanig probleem zit dat onmiddellijke actie vereist is en dat kan alleen maar als mijn pc aanstaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Distributies van nieuwe software/updates vinden vaak 's nachts plaats zodat de medewerkers er overdag geen last van hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij veel bedrijven werken de computers s`nachts gewoon door, dat kan zzijn voor internetverkeer van buitenaf bestellingen die van het buitenland komen of andere correspondentie, wordt daar bij dag verstuurt maar ligt buiten onze tijdzone.
Betalingen gaan s`nachts omdat dan andere tarieven voor de diensten kunnen worden bedongen (ook op internet zijn files en s`nachts niet of minder.
Er ijn ook bedrijven die er van bestaan internetsites 24/7 365 in de lucht te houden (denk aan banken en verzekeringen dat gaat 24 uur per dag door.
Heel veel systemen voor beveiliging en luchtbehandeling zijn tegenwoordig computer gestuurt en die gaan ook 24 uur per dag door, denk aan ziekenhuizen en luchthavens.
Verder is het met de huidige generatie machines ook zo dat ze erg energie bewust zijn of gemaakt kunnen worden dus niet werken is in de slaap (standby)stand en neemt nog maar weinig af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat gaat bij ons via de centrale server en niet via een individuele laptop/pc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, er zijn maar een paar computers binnen een bedrijf die dat soort taken hebben. De rest kan gewoon uit.
Bij ons op het bedrijf worden de pc's afgemeld en blijven aan staan, omdat allerlei belangrijke updates 's avonds en in het weekend gedaan worden, zodat de medewerkers er geen last van hebben.
Als je de pc uitzet, kun je die update niet binnenkrijgen en mogelijk problemen krijgen met je computer.
Kimath
13 jaar geleden
Omdat het in en uitklokken in vaak via een computer gaan is het wel handig als er minimaal één aanstaat als de eerste werknemer 's morgens binnenkomt. De vroegste vogel is namelijk meestal niet de computernerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bijvoorbeeld 100 pc's hebt en je legt ze allemaal terug weer aan of af, is dat een groot verbruik in je energie-label. Zowel voor de pc als het internetverkeer, want de server moet dan terug een helehoop pc's internet geven derzelfdertijd.

Als iedereen begint om 8 uur en ze leggen alles aan op hetzelfde moment, zal je zien dat de server één voor één internet geeft en kan dan wel eens gebeuren dat de ene gebruiker geen internet heeft omdat de server al een andere pc internet aan het geven is (valt onder seconden).

en meestal neemt de server 's nachts een backup van alle pc's van in het bedrijf zodat ze alle documenten netjes bewaart krijgen (veilig). En daarvoor moet de pc ook aanliggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De afdeling ICT wil software updates uitrollen in de nacht, om arbeidskosten van personeel te drukken, een installatie overdag brengt bovendien hinder met zich mee; een herstart is vaak vereist, of de computer start zichzelf opnieuw op als je aan het werken bent. Irritant!

Maar over het algemeen voor: softwareupdates, scannen van virussen en het patchen van beveiligingslekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een grote irritatie is het slome opstarten van een pc. zeker bij bedrijven staat de pc vaak vol met troep.
in thuissituaties komt eht vaak vor dat men iets aan het downloaden is en dus niet kunnen afsluiten omdat dan de download stopt.
en tja, ook gewoon luiheid/laksheid