Wat is de functie ervan om de ventilator van de laptop uit te zetten?

Ik heb een knop op de laptop waarmee je de ventilator uit kan zetten. Waar dient die voor en is het bijv. schadelijk om de ventilator uit te zetten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

een sterke afrader,
Java en adobe en allerlei andere internet plugins gebruiken tegenwoordig ook meer energie, je laptop moet wel uit de steentijd zijn gekomen dat er een knopje op de fan zit.

Altijd aan laten, Je brengt namelijk al schade toe aan je CPU als hij iets te warm word, hij hoef hierdoor niet meteen uit te vallen maar je zult het wel altijd blijven merken met vastlopende programma's en grote vertragingen. dit is namelijk het randje van een kapotte CPU en een werkende computer.. namelijk een gehandicapte computer..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je alles minimaal draait op een laptop dan word ie ook niet warm. Als je je ventilator uit zet, dan schilt dit energie (langer met je batterij doen). En hij maakt ook minder lawaai.

Ik zou het zelf niet doen: je processor kan veel te warm worden en kapot gaan (misschien zit daar wel een beveiliging op, maar ik weet niet welk model laptop je hebt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heej david, ik wist niet dat je energie kan schillen! :D

maar die ventilator zit er niet voor niks..
als je heftig aan het browsen bent, je bent aan het gamen, gebruikt fotobewerk programma's kortom je maakt heftig gebruik van de mogelijkheden van je computer, dan is het essentieel om die ventilator te laten draaien..
Zet je hem uit, dan loop je het risico dat je computer zomaar uit het niets uitvalt, en je bent als je niet opgeslagen bestanden kwijt!

Daarnaast kan in het ergste geval de computer van binnen ook doorbranden.. maar dan moet je het wel erg bond gemaakt hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het puur een energiebesparende mogelijkheid is. Denk niet dat het kwaad kan anders had deze knop beslist niet op je laptop gezeten, wellicht is de beveiliging zo ingericht dat bij eventuele oververhitting van je processor deze knop gewoon overruled wordt en de ventilator weer aanslaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn oude laptop (2004) zet de ventilator pas aan als hij hard moet werken.
Ik mag aannemen dat jouw laptop de rekensnelheid beperkt als je handmatig de ventilator afzet. Voor veel taken is extra koeling niet nodig.
Ik kan me niet voorstellen dat een fabrikant je de mogelijkheid geeft de PCU met een schakelaar te mollen.