Wat is een goed en voordelig beeldscherm voor de PC

en wat betekend 'responstijd' 2 of 5?

Toegevoegd na 4 minuten:
responstijd vond ik al:
De responstijd van een scherm is de tijd die nodig is voor de beeldpunten een volledige ‘cyclus’ te doorlopen. De snelheid wordt aangegeven in milliseconde (ms). Hoe korter de responstijd is, hoe beter het scherm om kan gaan met snel veranderende beelden.

De responstijd van een scherm is de tijd die nodig is voor de beeldpunten een volledige ‘cyclus’ te doorlopen. De snelheid wordt aangegeven in milliseconde (ms). Hoe korter de responstijd is, hoe beter het scherm om kan gaan met snel veranderende beelden. Is de responstijd te lang, dan kunnen snel bewegende beelden vaag worden of ‘vegen’ achterlaten. Bijvoorbeeld bij het kijken van sport kan er achter de bal een veeg ontstaan, wat vaak als storend wordt ervaren. Echter, moderne LCD schermen hebben vaak dermate snelle responstijden dat het storende effect minimaal is. Bij plasma schermen is de responstijd nagenoeg ogenblikkelijk, en vaak wordt daarom geen responstijd in milliseconde gespecificeerd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Wat een goed beeldscherm is, hangt af van je eisen. Ik zal daarom hieronder een paar dingen noemen waar je op moet letten. De keuze zul je zelf moeten maken, dat kan een ander niet voor je doen.

Wil je foto's bewerken? Dan is "kleurechtheid" belangrijk: dat de kleuren die je op je beeldscherm ziet, dezelfde zijn als de kleuren die je straks op je afdruk ziet. Ook is dan belangrijk hoeveel kleuren het scherm kan weergeven. Sommige schermen zeggen wel dat ze 24-bits kleur hebben, maar hebben dat niet echt.

Wil je schietspellen spelen? Dan is snelheid belangrijk. Sommige schermen geven het beeld met een kleine vertraging weer (dat is die responstijd, zie verderop). Bij schietspellen is dat fataal, want je bent dan al getroffen voordat je op je scherm ziet dat er op je wordt geschoten.

Wil je met meerdere personen naar het scherm kunnen kijken? Dan is kijkhoek belangrijk: ziet het beeld er vanuit alle richtingen hetzelfde uit, of veranderen de kleuren wanneer je er schuin naar kijkt.

Wil je je scherm in de zon kunnen gebruiken? Dan is helderheid belangrijk.

Wil je je scherm soms in fel licht, soms in donkerder omstandigheden kunnen gebruiken? Dan is het van belang dat je de helderheid makkelijk kunt instellen (moet makkelijk gaan, anders doe je het in de praktijk niet), of dat je scherm de helderheid automatisch aanpast aan de hoeveelheid licht in de kamer. Mijn scherm heeft die automatische aanpassing. Ik moet zeggen: in het begin dacht ik dat dat een leukigheidje was, maar dat het niet echt nodig was; nu kan ik gewoon niet meer zonder!

Wil je je scherm kunnen kantelen (portrait-landscape), kunnen draaien, hoger en lager kunnen instellen?

Wil je je scherm digitaal kunnen aansturen omdat je dan een betere beeldkwaliteit krijgt?

Kan jouw videokaart de resolutie van het scherm aan? Kan jouw videokaart een digitaal signaal sturen?

Wil je een glanzend of een mat scherm?

Kijk je veel films? Dan is een zwarte behuizing ergonomischer. Werk je veel met documenten? Dan is juist een witte behuizing ergonomischer.

Ik hoop dat ik je met deze overwegingen op het goede spoor heb kunnen zetten. Nogmaals, de uiteindelijke keuze kun alleen jij maken.

Toegevoegd na 58 seconden:
Let ook op "ghosting" - dat is dat het vorige beeld nog heel even zichtbaar blijft. Geen probleem bij kantoorwerk, heel vervelend bij schietspellen en films.

Toegevoegd na 1 minuut:
(vervolg in reactie, past hier niet meer)
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Een enorm goede site is prad.de . Je moet wel Duits begrijpen: de Duitse pagina's van prad.de zijn veel uitgebreider dan de Engelse pagina's, die ze ook hebben. Op die site vind je een detailuitleg van alles wat ik hierboven noem, en van nog veel meer dingen die van belang kunnen zijn. Als je weet wat voor jou belangrijk is, kun je in de Monitor-Sucher aangeven welke kenmerken voor jou belangrijk zijn; je krijgt dan een lijst te zien van alle monitoren die aan jouw wensen voldoen, inclusief prijzen. Zie http://www.prad.de/ .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel Cryofiel, voor je tips en uitgebreide reactie.
weet nu beter waar op te letten.
Ik heb twee weken geleden een 22inch beeldscherm van Ilyama gekocht voor 100 euro op marktplaats van iemand die het niet meer gebruikte. Het werkt perfect en ziet eruit als nieuw.

Waar ik op gelet heb zijn:

heeft het scherm een DVI aansluiting
is het full HD
kan ik het in hoogte verstellen

Dat waren mijn eisen. Vervolgens heb ik op marktplaats naar het aanbod gekeken. De typen die ik zag bekeken op kieskeurig en diverse andere testen en reviews op internet en zo uiteindelijk het scherm gekocht waar men algemeen positief over was. En ik ben er erg blij mee.
paulus811