katertje plast in huis. Help !

onze kater van bijna 1 plast regelmatig in huis, niet sproeien maar echt plassen.. Hij plast vooral als er iets op de grond ligt, dus op handdoeken of plastic tassen, ook plast hij geregeld bovenop zijn kattenbak.. Ons bed,mijn kussen en mijn sporttas zijn al eens onder geplast. Ook heeft hij al twee keer in huis gepoept.. Heel erg vervelend dus.. We hebben ook nog een poes. Zou het echt alleen aan het aantal kattenbakken liggen ? We hebben er 1 maar hij is altijd schoon..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (5)

Is de kater gecastreerd? Hij is waarschijnlijk loops (of is dat alleen met honden?) of hij bakent zijn territorium af.
Een gecastreerde kat vertoon zulk gedrag meestal niet, door gebrek aan het hormoon dat dit veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ja! Dankje :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En katers worden niet krols, dat zijn poezen. Net zoals niet reuen, maar teefjes loops worden bij honden.
Niet alle katten zijn even slim.Het beest heeft geen reden om ergens wel of niet te plassen.Hij snapt het verschil tussen buiten en binnen zijn niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij plast waarschijnlijk om zijn territorium af te bakenen of uit frustratie.

Probeer eerst achter te komen waarom hij het doet voor je hem laat castreren.

Onze kat deed dat juist nadat ze gesteriliseerd was. Denk dus goed na voor je over zoiets beslist.

Er zijn vast wel forums over katten op het internet te vinden, ook e-mailen naar dierenartsen in de buurt kan een oplossing zijn. Ze kunnen je helpen erachter te komen waarom je kater zulk gedrag vertoont.

Ook kun je intussen wat peper strooien op de plekken waar hij geneigd is te gaan plassen. (tijdelijke oplossing)

Gaat het om een jonge kater of een oudere? Op jonge leeftijd zijn ze het plassen in huis niet te moeilijk af te leren.

Veel succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees net dat hij 1 jaar oud is.

Dit gedrag kan afgeleerd worden door te straffen.
Bij onze kat bliezen we in het gezicht als ze wat fout deed. Dit vinden katten erg onprettig maar ze lopen geen trauma op en lijden geen pijn.

Idee voor t blazen komt van een katten deskundige die in een boek haar verhaal deed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vang een plasje op, en lever deze zo vers mogelijk af bij de dierenarts.
mogelijk heeft je katertje gruis en/of een blaasontsteking.

voor twee katten is het het best drie bakken te hebben, op afstand van elkaar en op afstand van de eet- en drinkbakjes.
13 jaar geleden
Er zijn verschillende oorzaken te noemen waardoor de kat in huis plast die ieder een eigen aanpak vragen. Hierbij wil ik u enkele tips aan de hand doen.

Ten eerste is het mogelijk dat er een medische oorzaak aanwezig is, zoals blaasontsteking, overmatig blaasgruis, nierfalen, nierfalen of suikerziekte. De kat is onrustig, drinkt veel, plast moeilijk en/of kleine beetjes, loopt vaak naar de kattenbak en de urine kleurt bruinrood. Niet alle symptomen zijn altijd zichtbaar. Bij twijfel een urinemonster opvangen en bij de dierenarts laten testen.
De kattenbak op de juiste plaats neerzetten. Dat wil zeggen;niet bij eten of drinken en op een rustig plekje dus bijvoorbeeld niet naast de wasmachine of iets dergelijks. De kattenbak moet ten alle tijde goed bereikbaar zijn.
Veranderen van kattenbakstrooisel kan zowel oorzaak als oplossing zijn. Liever geen geparfumeerde grit, daar houden katten niet van. U kun ook zand gebruiken. Een flinke laag in de kattenbak strooien zodat de kat de ontlasting goed kan begraven.
Maak de kattenbak minimaal 1x per dag schoon, katten zijn zeer op hygiene gesteld en halen hun neus op voor vieze luchtjes en gaan daardoor een schoner plekje zoeken.
De kattenbak moet groot genoeg zijn. Probeer het deksel er eens een poosje af te halen of juist een deksel erop.
Bij meerdere katten en dan vooral (ex) katers ook meerdere kattenbakken plaatsen zodat de onderlinge strijd beperkt blijft.
Probeer te vermijden dat de kat nog op de eigen gekozen plek kan komen of zet er indien mogelijk de kattenbak neer. Haal kleedjes en dergelijke weg en leg het pas terug wanneer de kat weer een geruime tijd op de bak plast.
Gebruik geen gewone schoonmaakmiddelen, dit stimuleert alleen maar! Ook geen bleekmiddel of ammoniak, dit vinden katten juist een aantrekkelijke geur. Maak de plaats schoon met heet water en spray/sprenkel daarna de plek met schoonmaakalcohol. Citronellageurtjes kunnen daarna eventueel nog ingezet worden, katten hebben daar een hekel aan. Leg plastic of aluminiumfolie neer op de plaatsen waar de kat poept of plast, katten houden er niet van om daar op te lopen.

Wanneer u geen raad meer weet, neem dat contact op met uw dierenarts.