Wat is "Gerechtvaardigd belang" bij cookies van Marktplaats?

Als ik naar de site van Marktplaats surf, krijg ik zo'n scherm waar je kunt aangeven of je cookies wilt accepteren of kiezen voor 'instellingen aanpassen'. Als ik voor die 2e optie kies, krijg ik een hele pagina met advertentievoorkeuren en andere instellingen, zoals MP het noemt. Als ik dan naar beneden scroll, zie ik ook een heleboel keren staan "gerechtvaardigd belang". Wat bedoelen ze daarmee? En als het gerechtvaardigd is, waarom kan ik het dan toch uitschakelen?

Picture for question
2.3K
criseyde
een jaar geleden
Via Google de volgende sites met uitleg en commentaren gevonden: https://www.security.nl/posting/672441/Waarom+hebben+alle+cookiepop-ups+ineens+een+legitiem+belang%3F
https://www.charlotteslaw.nl/cookies-gerechtvaardigd-belang/
https://community.consumentenbond.nl/computers-elektronica-5/wat-betekent-legitiem-belang-in-cookiemelding-22508 Misschien dat deze het duidelijker maken voor je?
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Als ik het goed begrijp/lees, is het in feite een 'truc' om toch cookies te plaatsen.

Antwoorden (1)

De keuze voor reclamecookies moet volgens de huidige privacywetgeving altijd ‘vrij’ zijn (zonder dwang). Omdat de eigenaren van de websites het liefst willen dat bezoekers zoveel mogelijk cookies accepteren hebben zij het keuzemenu en de toelichtende teksten enorm uitgebreid gemaakt, in de verwachting dat de mensen geen zin heeft om dat allemaal te gaan lezen en de schuifjes te verzetten en gewoon klikt op 'Accepteer alle'.

Het zogenaamde gerechtvaardigd belang is een truc om zich onder de strengere AVG-regels uit te wurmen.

De bedrijven die dat hebben stellen dat de cookies die daaronder vallen niet tot de marketingcookies behoren maar nodig zijn om de site te laten draaien. Er zit echter groot verschil tussen het bijhouden van hoeveel mensen op jouw site komen en waar die vandaan komen - wat functionele en daarom legale cookies zijn - en het registreren van waar de bezoekers naar kijken en die producten koppelen aan hun persoonsgegevens. Want dat zijn marketingcookies en daar moet toestemming voor gevraagd worden. Met de 'gerechtvaardigd belang'-cookies proberen de site-eigenaars de grens tussen functionele en marketing cookies op te rekken.
- - -
dat de mensen geen zin *hebben* om dat allemaal te gaan lezen en de schuifjes te verzetten en gewoon *klikken*
Toegevoegd op 15 mei 2022 12:52: tekst
Amadea
een jaar geleden
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Maar is het dan wel toegestaan? Volgens de letter van de AVG?
Ik had ooit eens begrepen dat het net zo makkelijk zou moeten zijn om 'nee' te zeggen dan om 'ja' te zeggen tegen die cookies. Ik merk steeds vaker dat 'ja' geven geen probleem is, maar het lastig(er) wordt om 'nee' te zeggen.
Amadea
een jaar geleden
Omdat je die opties wel gewoon uit kunt zetten voldoen ze aan de regels. Maar precies, omdat het veel makkelijker is om ja te zeggen dan nee krijgen de fabrikanten in zekere zin illegaal toch voor elkaar wat zij willen.