Waardoor is er geen notaris meer nodig voor het maken van een testament igv blockchain?

Hoe kan een blockchain je aan een goed testament helpen? Bedoelen ze daar mee dat je gewoon een aantal gegevens (vermogen en verlangen) in toetst en de 'applicatie' een testament samenstelt. Zo ja, is dat nu al niet reeds mogelijk met behulp van bepaalde software. Wat zou de toegevoegde waarde van een blockchain zijn?
https://www.cryptouniversity.nl/cryptocurrency/blockchain/

een jaar geleden
1.2K
ronron1212
een jaar geleden
Heeft daar niets mee te maken maar wat de wet eist
https://www.erfrechtshulp.nl/erfenis/testament-altijd-door-een-notaris/
tinus1969
een jaar geleden
Er staat ook ‘simpele contracten zoals een testament ‘. Maar een testament is geen tweezijdig contract; het is een eenzijdige verklaring. Degene die dit schreef heeft dus geen benul.

Antwoorden (1)

Een kwestie van de klepel en de klok. Er is altijd een notaris nodig voor een testament.

Het lijkt bij de Blockchain alsof bij iedere transactie een notaris aanwezig is, omdat de transactie door alle computers binnen het netwerk wordt gecontroleerd en geverifieerd. De computers binnen het netwerk nemen dus als ware de taak van de notaris over en verifiëren.
De eerste ‘Blockchain notaris’ is er al: de Blockchain Notary van de Bitcoin Embassy Amsterdam. Het is een manier om een tijdstempel aan een document toe te voegen en een bewijs van bestaan te creëren. Je uploadt jouw document op de Blockchain, waarna deze er een digitale handtekening van maakt. Deze handtekening is uniek voor het document en door middel van die handtekening kun je achteraf altijd bewijzen om welk document het gaat en op welk moment je het geüpload hebt.
Maar dat is heel wat anders dan een document inhoudelijk door een notaris laten opmaken en verifiëren.
SimonV
een jaar geleden