Hoe scan ik goed een reeds geprinte foto in? (ik krijg stipjes)

Ik heb voor mijn moeder portretfoto's laten maken en heb gevraagd voor een CD met de digitale bestanden. De CD kostte € 80,-, dus dit heb ik gelaten. Ik dacht toen: ik scan de foto's wel in.

Ik heb gescand op de maximale resolutie van mijn scanner (600 dpi), en krijg hele kleine witte stipjes (zie afbeelding). Dit komt door de structuur van de foto-afdruk. Hoe zorg ik dat deze stipjes weggaan?

Toegevoegd na 8 minuten:
edit: het zijn geen stofjes op de foto of op de glasplaat van de scanner: ik heb alles gecheckt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je een digitale camera hebt, maar tegenwoordig zet ik ipv scannen mijn foto's gewoon op de foto met mijn 10 megapixelcamera. Zorgen dat je zo weinig mogelijk zonlicht en directe lichtval op je foto's hebt, en ze worden echt veel mooier dan scannen.

Antwoorden (3)

Kleur met Paint een beetje bij of ga naar de computerwinkel, die weten wel een antwoord.

Eerlijk gezegd moest ik wel zoeken naar de stipjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak een foto er van met een goede camera, dan wordt de kwaliteit al een stuk beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Ik denk dat je te maken hebt met interferentie, ook wel Moirépatroon genoemd (zie ook link hieronder).

Veel bewerkingsprogramma's, zoals bijvoorbeeld Paint Shop Pro en Photoshop hebben functies om dit patroon ongedaan te maken / eruit te filteren.

Je scant dan gewoon zoals je gewend bent en bewerkt te foto's vervolgens in zo'n programma met een functie die specifiek bedoeld is voor Moirépatronen, zelf heb ik daar wel goede ervaringen mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+