Een pc aangesloten op e-net blijft die opladen als de pc uitgeschakeld is maar je vergeet de stekker?

- Een pc aangesloten op het electriciteits-net, blijft die opladen als de pc uitgeschakeld is maar je vergeet de stekker te ontpluggen?
- en bij de pc in slaapstand / standby modes?
Of is er een veligheidsmeganisme ingebouwd die het opladen doet stoppen?

Antwoorden (1)

Een pc wordt niet opgeladen. Je kunt hem alleen gebruiken als hij is aangesloten op het e-net. Maar als hij is uitgeschakeld verbruikt hij nog 5 tot 15 Watt per uur. In slaapstand is het verbruik 10 tot 100 Watt. Als hij aanstaat en je werkt erop verbruikt de pc 100 tot 200 Watt.
Een laptop heeft wel een batterij, die opgeladen wordt als je de laptop op het e-net aansluit. De zal op blijven laden tot deze volledig is opgeladen, ook als de laptop uitstaat. Als het goed is stopt de batterij met opladen als deze volledig is opgeladen. Maar daarna zal de laptop, net als de pc, energie blijven verbruiken. Dat verbruik zal, net als voor de pc, ongeveer 5 tot 15 Watt per uur zijn. In slaapstand is het verbruik van de laptop wel lager zijn dan van een pc, Men schat, dat het stroomverbruik van een laptop al gauw 60% lager is dan van een PC.