Hoe weet ik zeker of een refurbished product legaal is?

Hoe weet ik zeker of een refurbished product legaal is? Stel, er is door een vorige eigenaar mee gehackt of wellicht gestolen en ik koop het refurbished product (smartphone/laptop) via een professionele verkoper, hoe zit het dan met verantwoordelijkheid als koper/huidige bezitter van het device? Is het daarom in het algemeen 'beter' om eerstehands te kopen?

1.6K

Het beste antwoord

Helemaal zeker weet u nooit, hoewel de kans bij een professionele webshop wel klein is.

Op de website van de politie valt te lezen dat het verkopen, kopen of krijgen van gestolen spullen heling heet. Iemand die zich al dan niet bewust schuldig maakt aan heling heet een heler. Een heler worden lijkt helaas kinderlijk eenvoudig. U bent bijvoorbeeld een heler als u een cadeau krijgt dat achteraf gezien gestolen blijkt.
Als u dus per ongeluk een product koopt dat gestolen is door iemand anders, maakt u zich schuldig aan heling en bent u een heler. Heling is strafbaar en kan de pleger zelfs een gevangenisstraf van een aantal maanden opleveren. Het is per situatie afhankelijk welke straf er wordt opgelegd.
Hoewel het dus niet altijd eenvoudig is om heling te voorkomen, zijn er wel een aantal tips waarmee u de kans om er een te worden tot een minimum beperkt. Koop bijvoorbeeld nooit een product voor een spotprijs. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is dit het meestal ook.
Daarnaast houdt de de politie een database bij van alle producten die als gestolen geregistreerd staan:
https://www.stopheling.nl/nl
Als u twijfelt of die nieuwe telefoon of tablet gestolen is, kunt u daar het serienummer invoeren en zult u zien of het inderdaad ontvreemd is. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het product nog niet is aangegeven bij de politie. In zo’n geval snijdt de uitspraak ‘bij twijfel niet doen’ hout.
.
Vreemd
Op de site van de politie staat: “Je kunt een boete, taakstraf of gevangenisstraf krijgen als je een gestolen product koopt (bijvoorbeeld een fiets) en de politie dit ontdekt.”
Artikel 416 van het Wetboek van Strafrecht luidt:
• 1° Als schuldig aan opzetheling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie:
o a. hij die een goed verwerft, voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of een zakelijk recht ten aanzien van een goed vestigt of overdraagt, terwijl hij ten tijde van de verwerving of het voorhanden krijgen van het goed dan wel het vestigen van het recht WIST DAT het een door misdrijf verkregen goed betrof;

Als je redelijkerwijs niet kon weten dat een product gestolen was, lijkt mij dat dus geen heling.
SimonV
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
De politie vliegt hier (ik denk bewust) wat uit de bocht. Als een ontvanger van een product redelijkerwijs niet kan vermoeden dat hij een gestolen product koopt, dan is hij NIET strafbaar ! (In het wetsartikel staat ook "OPZETheling". Heling (het woord wat de politie gebruikt) is niet strafbaar, opzetheling (in de wettekst), dus wél) Ik denk dat de politie het wat zwaarder aanzet om de smoesjes als "Ik kreeg die fiets kado van die junk !" te voorkomen.