De eerste homecomputers zoals de ZX Spectrum, werkten vooral nog met een televisietoestel als monitor, met een vaak beperkt kleurenpalet.
De eerste personal computers werkten nog met monochrome monitoren werkten, dat wil zeggen, ze toonden alleen groen gekleurde of alleen oranje gekleurde karakters.
IBM lanceerde in 1981 de eerste PC met kleurenbeeldscherm.
SimonV
2 jaar geleden
gvrox
2 jaar geleden
Waarom tellen homecomputers niet mee ? ZX Spectrum was 1982, dus die is later, maar de Commodore VIC-20 is uit 1980. Verder waren er al eerder specialistische computers die kleur konden tonen.
SimonV
2 jaar geleden
VS stelt alleen vragen over personal computers...
LeonardN
2 jaar geleden
@SimonV "VS stelt alleen vragen over personal computers..."
Waarom laat je dat een argument zijn?
Morgen leest iemand deze vraag en dit antwoord zonder die wetenschap.
Voor die persoon is het dan toch een verkeerd antwoord. Mikaapje stelt deze reeks vragen sowieso wat onhandig, haalt PC en computer door elkaar.
Waarom meegaan in die onhandigheid?
Als Mikaapje het antwoord voor PC wil, moet hij toch PC vragen?! Als je spreekt over computers die voor consumenten beschikbaar waren was Apple ook al eerder. 76/77
https://lowendmac.com/2015/coco-a-brief-history-of-the-trs-80-color-computer/#:~:text=Color%20and%20Home%20Computing,computer%20with%20a%20color%20display.
gvrox
2 jaar geleden
Het is inderdaad een vraag uit een hele reeks, maar zelfs in een vraag waar hij het wel over een PC heeft, wordt gezegd "Mogen alle PC zijn of gewoon computers zolang het geen spelcomputers zijn zoals Atari’s en dergelijke."

Andere antwoorden (1)

SuperPaint is de eerste die ik kon vinden, uit 1973.
gvrox