Hoe voorkom je dat je e-mail in de spam komt?

Ik heb per e-mail contact opgenomen met de klantenservice over mijn bestelling, maar die vrouw aan de lijn zegt dat ze niets heeft binnengekregen. Terwijl ik al drie mails heb gestuurd. Ik vermoed daarom dat ik in de spam terecht kom. Hoe voorkom ik dat mijn eerstvolgende e-mail wéér in de spam terecht komt?

1.2K
Utrecht
3 jaar geleden
Stuur de mail naar 1 emailadres, stel evt. een nieuwe (schone) mail op. Dus niet een reply of forward. En je kan evt. de afleverbevestiging en leesbevestiging aanvinken.
TurfGraver
3 jaar geleden
Probeer eens van een ander mail account te sturen.
De ontvanger merkt iets als spam (kun je niets aan doen).
Soms omdat er veel spam van een @vulmaar.in provider was verstuurd.
Amadea
3 jaar geleden
De tenaamstelling van de mailverzender kan er ook toe doen. Stel dat het bijvoorbeeld fitgirl @ hotmail.nl zou zijn, dan is goed mogelijk dat een bedrijfscomputer dit als spam ziet. Beter gebruik je een adres met je eigen naam erin.

Het beste antwoord

Spamfilters checken de opbouw van een mail aan de hand van duizenden regels. Bevat de mail een invulformulier? Is er naast de opgemaakte html-versie een platte tekstversie beschikbaar? Hoe lang bestaat de domeinnaam al waar vandaan de mail is verstuurd? Uit hoeveel letters bestaat die domeinnaam? Je kunt het haast zo gek niet bedenken of er is wel een regel voor.
En aan al die regels zijn punten gekoppeld. Of eigenlijk: strafpunten. Want hoe hoger het aantal punten, hoe meer het neigt naar spam. Komt de eindscore van een mailtje boven de harde grens van bijvoorbeeld 10 punten uit, dan hebben we volgens deze methode onmiskenbaar van doen met spam.
Nu weegt ene regel zwaarder dan de andere. Zo is ooit eens uit een mogelijk niet helemaal zuivere analyse gekomen dat een domeinnaam met twaalf letters vaak duidt op spam. Omdat dit geen hele sterke aanwijzing is voor spam, worden voor deze regel maar een paar tienden punten toegekend. Bij een sterkere aanwijzing voor spam, bijvoorbeeld als de body en header van een mail meer dan 78 tekens per regel bevatten, worden meer punten toegekend. Andersom worden er ook punten afgetrokken voor regels die juist geassocieerd worden met normaal mailverkeer.

Emailadres
Een emailadres van een gratis provider (Gmail, Outlook) komt sneller in de spambox dan van een provider als Ziggo.
Een emailadres met een verzonnen naam (bijvoorbeeld thatsme@gmail.com) ook.
Je kunt dus beter een emailadres als corawitteveen@ziggo.nl gebruiken.

Onderwerpregel
Gebruik geen woorden die vaak in spammail voorkomen, zoals sex, gratis, winnaar.
Gebruik geen hoofdletters in de zin en geen uitroeptekens e.d.

Linken
Soms wordt mail van een onbekende waarin een link staat geweigerd.

IP-adres
Het kan zijn dat je IP-adres per ongeluk op een zwarte lijst staat. Probeer de mail vanaf een ander apparaat te versturen.
SimonV