Hoe komt het dat geluid via een gewone radio sneller binnenkomt dan via internet/notebook?

Ik luister graag naar de radio, maar als ik ook mn notebook gebruik om bijvoorbeeld beeld bij het radioprogramma te zien, dan valt het me op dat het geluid aanmerkelijk achterloopt dan bij t geluid van de analoge radio! Dus iets minder 'live' dan t programma op de radio. Hoe kan dat? Als ik met een vriendin zou meedoen met een quiz, en ik mag de vraag horen via analoge radio en zij d.m.v. haar notebook, dan heb ik altijd voorsprong.

TurfGraver
3 jaar geleden
Omdat voor digitaal data wordt gebufferd.

Antwoorden (1)

Analoge radio zet het radiosignaal vanuit de lucht meteen om in geluid; bij internet wordt er onderweg steeds geconverteerd en gerekend, en komt het signaal bovendien in pakketjes binnen die eerst moeten worden verzameld (gebufferd).