Hoeveel meer energieverbruik vindt er plaats door thuiswerken?

Mijn zoon is ICT-developer en werkt thuis. Er staan nu 2 grote Apple schermen 5 dagen in de week, full time (8+uren) aan en dit vanaf maart vorig jaar. Hooguit 2 weken stonden ze uit.
Zijn baas wil de extra kosten vergoeden maar ik heb geen idee hoe hoog het verbruik van deze schermen is. Ook op de jaarafrekening kan ik dit niet bepalen, omdat ik vanwege de teruggave vorig jaar, een lager voorschotbedrag heb betaald. Heeft iemand een idee bij benadering wat ik kan opgeven als extra kosten hiervoor?

3 jaar geleden
1.6K
ronron1212
3 jaar geleden
Je kunt via je voorschot bedrag niets bepalen. Wel kun je kijken wat je verbruik doet via de meter. Als je een slimme meter hebt kun je inloggen bij de leverancier en dan kun je de maanden van dit jaar en vorig jaar vergelijken.

Antwoorden (1)

Kijk naar het vermogen van de schermen. Dit staat bij het label. Het scherm wat ik gebruik is 220 - 240V (in NL volgens mij 230V) met 1.15 ampere.
Verbruik is 230 * 1.15 = 0.265 kW. Als deze 1 uur aan staat, is dat dus 0.265 kWh. Staat deze monitor 2 uur aan, is het 0.530 kWh.
Zo kan je kijken wat de apparatuur verbruikt heeft over een bepaalde periode. Vermenigvuldig dat met de kWh-prijs en je hebt een indicatie voor de extra gemaakte kosten.
----
Aanvulling:
Dit is natuurlijk zo voor elk elektrisch apparaat. Ook een computer / laptop. Maar vergeet ook niet verlichting e.d. Sommige werkgevers willen zelfs ook koffie vergoeden. Dus zou je eventueel kunnen meenemen.
Toegevoegd op 17 februari 2021 12:09: tekst
Thecis
3 jaar geleden
Utrecht
3 jaar geleden
Goede methode: op elk apparaat zit een sticker met het vermogen (Watt). Tel het vermogen van alle apparaten bij elkaar op en vermenigvuldig deze met het aantal uren. Dan krijg je het aantal Watt-uur (Wh). Dat gedeeld door 1000 geeft kWh en dan vermenigvuldigd met de prijs (check het contract met je energieleverancier; zal zo'n €0,20/kWh zijn). Vergeet vooral de computer niet mee te tellen (verbruik waarschijnlijk een stuk meer dan de monitor) én wellicht een aandeel in de kosten van je internetabonnement.