Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe los ik DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN op?

we zijn vandaag verhuisd en de persoon van telenet heeft de wifi ook verhuist
alles werkt op deze computer en we hebben allemaal wifi
op 1 computer zijn er vele websites die niet werken en er word dan weergegeven:
DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN
hoe los ik dit op en waar ligt dit aan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
TurfGraver
4 jaar geleden
DNS cache verversen.
https://kinsta.com/nl/kennisbank/dns_probe_finished_nxdomain/

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

NXDOMAIN betekent Non eXcistent Domain wat zich laat vertalen naar 'niet bestaand domein' dus óf de URL is niet goed getypt, bijv. www.google.nn i.p.v. www.google.nl óf de DNS server heeft geen record voor die URL om het IP te resolven.
Open een dosvenster met het commando 'cmd' zonder ' ' in het uitvoervenster (Windows + R) en type dan 'ipconfig /all' zoals je in mijn screendump ziet staat onderaan de DNS server, dat is het IP van mijn router die als DNS relay fungeert, in de router staan de directe DNS servers van mijn provider gedefinieerd. Nu omdat alle andere computers in het netwerk dit probleem niet kennen ga ik er vanuit die de DNS in de router goed staan, maar dat op de machine waar dit probleem zich voordoet een andere DNS is ingesteld.
Check daarom tegen alle andere machine of de DNS overal hetzelfde is door hetzelfde commando ipconfig /all uit te voeren.
Je ziet in het plaatje de situatie zoals het bij mij is, en check voor de gein eens wat de response is onder wanneer ik een foutieve website probeer te resolven naar een IP adres.
Je zou als noodmaatregel de DNS servers van je provider in kunnen vullen bij de netwerk adapter settings, dan worden deze niet opgevraagd bij een DHCP verzoek van de router maar staan ze vast ingesteld, en eventueel zou je als niet weet welke DNS servers je provider gebruik ook de publieke DNS van google kunnen instellen (8.8.8.8 / 8.8.4.4)
Hierna zou je probleem wel opgelost moeten zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing