Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

How werd vroeger een computerspel gemaakt?

Hoe maakten programmeurs vroeger de beeldvullende creatieve en bewegende animaties met slechts een Basic programmeertaal tot hun beschikking?

1.1K
Griffin
3 jaar geleden
Bedoel je Basic als programmeertaal, of bedoel je basic als een simpel programmeertaal? Want vroeger programmeren in assembler was alles behalve simpel, en spellen werden eigenlijk niet in basic gemaakt, sterker nog de basic interpreter in een C64 werd gestopt zodat je meer bytes om te programmeren ter beschikking had, met de basic interpreter ertussen was het bovendien ook nog eens heel traag.
LeonardN
3 jaar geleden
Vziw werden er wel games in BASIC gemaakt. https://en.wikipedia.org/wiki/Castle_Adventure
https://en.wikipedia.org/wiki/BASIC_Computer_Games
https://www.lemon64.com/forum/viewtopic.php?t=58474
https://www.youtube.com/watch?v=MTG1q_QGAS8 Maar inderdaad.
@paulos
Bedoel je BASIC, of een low-level programmeertaal zoals Assembly Language?
https://en.wikipedia.org/wiki/Low-level_programming_language
Griffin
3 jaar geleden
@LeonardN Er werden zeker spellen gemaakt in BASIC dat ontken ik ook niet, maar OP heeft het over bewegende beeldvullende animaties, en dan valt BASIC af als serieuze methode om zoiets te maken, om een voorbeeldje te geven via BASIC kon je geen grafische elementen buiten de border plaatsen bij een C64, maar via assembly direct naar de bitblitter schrijven lukte dat wel, ik put uit mijn eigen ervaring, dus toen ik beeldvullend las wist ik dat je met BASIC nooit buiten de border kon komen, beetje gekke associatie misschien van mij.
LeonardN
3 jaar geleden
Het is vooral je woordkeuze die niet overeenkomt met wat je nu zegt. "en spellen werden eigenlijk niet in basic gemaakt,"
Wat beter iets had kunnen zijn als:
beeldvullende creatieve en bewegende animaties-spellen werden eigenlijk niet in basic gemaakt, "Er werden zeker spellen gemaakt in BASIC dat ontken ik ook niet,"
Dat deed je dus wel: "en spellen werden eigenlijk niet in basic gemaakt,"

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Eigenlijk niet veel anders dan nu: door het aansturen van pixels.
In Basic gebruikte je SCREEN 1,0 te vertellen dat je afbeeldingen wilde gebruiken. Dit veranderde de oriëntatie van het scherm van 80 bij 25 teksttekens naar 320 bij 200 pixels of dots. Hierdoor kon je grafische afbeeldingen, lijnen en patronen maken.
PSET | (X, Y), kleur bijvoorbeeld plaatste een kleurpunt op de aangegeven pixel. Verder kon je met opdrachten als LINE, CIRCLE en PAINT het spel vormgeven.
Hier staat de broncode van bijvoorbeeld Pacman (geschreven in Pascal):
http://cgi.di.uoa.gr/~geotz/dos/
(Lees meer...)
Toegevoegd op 24 december 2020 12:19: afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding