Hoe kan je een projectie filmen met webcam zonder hinderlijke strepen?

Hallo,
Ik ben leerkracht en mijn leerlingen volgen via Teams mijn lessen.
Ik projecteer mijn PowerPoint via een LED - beamer op een scherm en film mezelf en de PowerPoint via de webcam van mijn laptop. (Dit doe ik zodat ik extra uitleg op bord kan geven en proeven kan tonen aan de leerlingen.
Het beeld dat de leerlingen zien is het beeld van de PowerPoint maar daar staan verschillende gekleurde strepen in, waardoor de tekst niet meer zichtbaar is. (ik heb een foto genomen van wat mijn leerlingen zien --> zie bijlage)
Kan iemand me helpen hoe ik dit probleem kan verhelpen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Wat je ziet is het zogenaamde regenboog effect wat een enorme kwaal is bij DLP beamers die door een kleurenwiel het beeld voorziet van kleur, de opbouw van een LED beamer komt op hetzelfde principe neer, zij het dat bij LED beamers een rode LED gebruikt wordt en een blauw laser, een zogenaamde roterend fosfor wiel maakt hier een groene kleur bij zodat je de drie complementaire kleuren Rood, Groen, Blauw hebt. Door de te snelle shutter-tijd van de (web)camera krijg je dus dit regenboog effect, misschien kun je de camera naar 30 of 25 fps zetten zodat er misschien nog een kleine kleurzweem zichtbaar is? Je moet een beetje vogelen met de framerate van het video wat naar de beamer gaat, en de framerate van de camera die het opneemt, mijn gevoel zegt dat als je dat op elkaar kan afstemmen op bijvoorbeeld 25 frames per seconde dat je die zweem bijna niet meer ziet.
Plaatje bij antwoord