Hoe maak ik het scherm iets smaller bij Windows 10?

Als ik op een of andere site ben is het beeld net iets te breed en zie ik dat balkje niet voor naar beneden te scrollen. Dat is erg vervelend als je veel moet schuiven zoals bij marktplaats etc.
Alvast bedankt voor de oplossing.

1.6K
Amadea
3 jaar geleden
Dat doe ik zelf door tegelijk Ctrl en de -toets in te drukken, desnoods meerdere keren. Met Ctrl + maak je het beeld weer groter en met Ctrl 0 zet je het in één keer weer op volledige grootte.
LeonardN
3 jaar geleden
@Amadea Stel dat dat de oplossing is, dan kan je het probleem ook dupliceren. Dus zorg dat je een pagina hebt waarin je een scrollbar nodig hebt en dat deze in beeld is.
Zorg nu dat via Ctrl+ de scrollbar er buiten valt.
Lukt niet of wel?
Dat is het dus niet. De scrollbar is onderdeel van het venster van de browser.
Je kan de scrollbar kwijtraken door het venster niet fullscreen te maken en de rechterkant buiten je scherm te slepen.
OF het kan zijn dat monitor en/of de rest van het systeem niet lekker ingesteld zijn en er altijd iets (rechts) buiten beeld valt.
Dat zou zelfs een monitor instelling kunnen zijn. @svetivlas
Heb je toevallig een ouderwetse PCmonitor, aangesloten met een VGA-kabel?
SimonV
3 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan:
https://community.adobe.com/t5/muse/problem-with-vertical-scroll-bar-missing-so-can-t-scroll-down-page-to-see-content/td-p/8879372?page=1
svetivlas
3 jaar geleden
@LeonardN
Ik heb geen idee wat een ouderwetse monitor is en een VGA- kabel. Een kabel zit in de wandcontactdoos van de electra en de andere is een plug die met twee schroefjes is vastgezet op de PC. Weet u nu voldoende?
svetivlas
3 jaar geleden
@KarinH,
Bedankt voor de tip. Het rare is echter dat de letters en zo allemaal kleiner worden maar dat dat het beeld niet kleiner wordt. Het scroldingetje blijft voor 99 % verborgen.
gvrox
3 jaar geleden
Is het window van de browser niet meer te verschuiven (en daarna te verkleinen) dan ? Doet dubbelklikken op de titelbalk nog iets ? Kun je een screenshot plaatsen ? En een VGA kabel heeft meestal (maar niet altijd dus) blauwe stekkers aan de uiteinden. Zoals je het omschrijft lijkt het een vaste kabel aan het scherm te zijn, als dat zo is, dan is de kans ook redelijk groot dat het een VGA monitor is. Is het wel een plat scherm of nog 1 met een beeldbuis ?
LeonardN
3 jaar geleden
Oude monitor (CRT):
https://previews.123rf.com/images/dpullman/dpullman1311/dpullman131100009/23845633-zijaanzicht-van-crt-monitor-geïsoleerd-op-wit-met-clipping-path-plain-donker-scherm-voor-kopiëren.jpg VGA-kabek:
https://www.kabelshop.nl/image/Valueline_VGA_verlengkabel_-_5_meter_VLCP59100B50_K010409202_big.jpg
svetivlas
3 jaar geleden
@GVROX. Het is een plat scherm van LG. De kabel tussen de PC en de monitor heeft aan beide kanten een blauw stekertje dat op beide apparaten zit vastgeschroefd.
LeonardN
3 jaar geleden
Valt er alleen beeld buiten beeld als je iets op het internet doet. Of ook als je in Windows bent?
Als je een willekeurig scherm vergroot. Zie je dan de X om het scherm te sluiten goed?
Heb je een andere browser( Internet Explorer, Chrome. Firefox) geprobeerd?
Heb je dit op ALLE sites die een schuifbalk hebben?
Kan je een screenshot maken van wat je ziet? En dat screenshot bijvoegen als plaatje bij de vraag?
svetivlas
3 jaar geleden
@LeonardN. Als ik op internet zit is het zo maar ook als ik bijvoorbeeld een word document open. ik wie wel overal het X maar de schuifbalk is voor 99 procent onzichtbaar.
Ik heb internet explorer microsoft edge en niets anders geprobeerd. Een screenshot maken en toevoegen gaat ver buiten mijn kunnen. Wat wel lukt is op het blokje (naast het X) te klikken waardoor het beeld kleiner wordt en dan met de muis het vergroten zodat
de schuifbalk wel zichtbaar blijft. Dit is echter niet blijvend want bij een ander scherm moet ik dat opnieuw doen.
LeonardN
3 jaar geleden
"maar ook als ik bijvoorbeeld een word document open." Goed dan is dus 100% zeker dat het euvel niet op te lossen is door ctrl+/- Kan je achterhalen welke monitor je EXACT hebt?
Vaak staat er wel iets op de achterkant van de monitor.
Heeft de monitor overigens andere video-ingangen? Zoals DVI
https://jdshipgroup.com/wp-content/uploads/2016/07/12.1-Inch-TFT-LCD-Touch-Screen-Monitor5.jpg (de witte aansluiting)
LeonardN
3 jaar geleden
https://images.hardwarezone.com/upload/files/2010/04/93c5a49173.jpg
Dat plaatje linksonderin, zoiets zal hopelijk ook op jouw monitor zitten, daarop staat dan iets als LG W22KF90
svetivlas
3 jaar geleden
@ LeonardN Het scherm is; FLATRON W 19344S
serial nr. 91ouxmt2 p147
productcode W9134S
En dan staat er ook nog op; GVRox 08A (08A)
gvrox
3 jaar geleden
Lijkt me sterk dat er "gvrox" achterop je monitor staat. Heb je mijn (aangevulde) antwoord opnieuw gelezen ?

Antwoorden (2)

Met het toetsenbord
Hou de Ctrl-toets ingedrukt en druk vervolgens op de toets met + (beeld vergroten) of toets met – (beeld verkleinen).

Via het muiswieltje
Heeft de muis van uw computer een muiswieltje? Hou dan de Ctrl-toets ingedrukt en beweeg het muiswieltje naar boven (beeld vergroten) of naar beneden (beeld verkleinen).
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Dit is gewoonweg niet waar.
Probeer het zelf maar, je kan ctrl+/-/scrollen wat je wil. Je scrollbar zal ALTIJD* in beeld blijven, het is namelijk onderdeel van het venster van je browser. *Behalve in het geval dat je zorgt dat alle content van de site binnen het browserscherm past en de scrollbar verdwijnt omdat deze niet meer nodig is...
Als er een knop "auto" op het scherm zit, druk daar dan eens op. Zo niet, probeer dan via het menu "auto" of "auto adjust" te vinden (of iets als "automatische afstelling" als het in het Nederlands is) om het afstellen te starten. Als het goed is, is alles weer te zien en valt er niets aan de randjes erbuiten.
Als je een LG W1934S hebt (19344s bestaat volgens mij niet), dan zit er toch wel degelijk een auto knop op: https://www.manualslib.com/manual/243261/Lg-W1934s-Bn.html?page=8#manual

Zit je wel in het menu van de monitor te kijken? Het klinkt alsof je iets in Windows aan het doen bent.
Toegevoegd op 27 november 2020 19:37: tekst
gvrox
3 jaar geleden
svetivlas
3 jaar geleden
@GVROX. Het enige dat ik kan vinden is in "instellingen" automatisch vensters aan de hoeken van het scherm vast maken. Dat zal het niet zijn denk ik.
LeonardN
3 jaar geleden
@svetivlas Nee je begrijpt het niet.
Weet je nog dat ik vroeg welk scherm je had?
Dat is van belang omdat de instelling die je moet afregelen in te stellen is op het beeldscherm, dus NIET op Windows. Op je beeldscherm zitten knoppen rechtsonderaan, als je daar op drukt kom je in een menu.
Daar kan je je beeld afstellen.
svetivlas
3 jaar geleden
@GVROX en @ LeonardN. Sorry, er zitten op de monitor zelf wel knoppen. Ik heb het beeld kleiner gemaakt en nu is het 14:3. Ik heb nu aan de zijkanten 2 zwarte balkjes, maar het
schuifbalkje is niks groter geworden. Ik kan het beeld ook niet met de muis wat grater maken want dan verdwijnt het pijltje in de zwarte balk.
@ GVROX. er staat inderdaad geen gvrox op het scherm maar op een kladbriefje en in plaats van 08A dat net achter uw naam stond heb ik alles getypt. Nogmaals sorry.
svetivlas
3 jaar geleden
@GVROX. Heb inderdaad een auto knop gevonden op het beeldscherm. Eerst had ik met de 1e knop het beeld verkleind en was de schuifbalk nog niet te zien. Toen ik op de "autoknop" drukte, ( 5e knop) zag ik ineens wel de hele schuifbalk. Toen heb ik het beeld weer met de eerste knop op de oude stand gezet en wonder boven wonder blijft nu de schuifbalk in z'n geheel zichtbaar, wat ik ook doe.
gvrox
3 jaar geleden
Ah gelukkig, dat is ook precies wat ik had verwacht (en LeonardN ook denk ik).