Hoe krijg ik mijn spellingscontrole naar Nederlands?

Overal waar ik typ, worden mijn woorden rood onderstreept, omdat mijn PC een Engelse spellingscontrole heeft ingesteld. Ook terwijl ik dit bericht typ, zijn de meeste woorden rood onderstreept.

Nu heb ik ontdekt dat dit in te stellen is via Swiftkey bij taalinstellingen, maar hier ontbreekt de optie Nederlandse taal, terwijl deze een keuze menu eerder wel gewoon geïnstalleerd is. Ook in word (openoffice) werkt de spellingscontrole voor Nederlandse taal gewoon prima.
Wat kan ik doen om toch Nederlandse spellingscontrole te hebben?

Picture for question
3.5K
fremar
3 jaar geleden
https://www.computeridee.nl/nieuws/zo-schakel-je-de-ingebouwde-spellingscontrole-in-windows-10-uit/#:~:text=Ga%20naar%20het%20menu%20Instellingen,niet%2Dbestaande%20woorden%20worden%20omringeld.
LeonardN
3 jaar geleden
"Ook terwijl ik dit bericht typ, zijn de meeste woorden rood onderstreept." Dat is een functie van je BROWSER, niet van Windows. "Overal waar ik typ"
"Ook in word (openoffice) werkt de spellingscontrole voor Nederlandse taal gewoon prima." Je zegt dingen die elkaar tegenspreken.
Geef aan in welke app/programma de spellingscontrole onjuist is. Dat moet je dan in DAT programma regelen.
SimonV
3 jaar geleden
Staan je taalinstellingen voor Windows goed?
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4027670/windows-10-add-and-switch-input-and-display-language-preferences
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/swiftkey-surface-pro/c41f06b4-a57b-40b8-bf8c-5071a26759b9
LeonardN
3 jaar geleden
@wilkers
Welke browser gebruik je?

Antwoorden (1)

De spellingscontrole in tekstvensters die effect hebben op de Windowsinstellingen regel je zo af: (aangenomen dat je spellingscontrole aan wil en op Nederlandse taal).

-Controleer rechtsonder op de taakbalk (naast de tijdsweergave) of je toetsenbordtaal NLD is. Zoniet stel dat dan in op NLD.

-Windowstoets
-(tik) spelfouten (druk op enter)
-(Onder "Spelling) Vink "Spelfouten markeren" AAN

Sluit de instellingen!, ga weer terug naar de instellingen en nu worden onjuist gespelde Nederlandse woorden in bijvoorbeeld de Windowsinstellingenmenu's onderstreept.

ECHTER dat heeft geen effect op je browserinstellingen.

Chrome:
- kopieer dit in je URL-balk of ga naar de instellingen: chrome://settings/
- scroll naar beneden en klik op "geavanceerd
- je ziet nu direct alle instellingen voor spellingscontrole, je kan meerdere talen toevoegen en voor meerdere talen tegelijkertijd laten controleren (ik heb Engels en Nederlands actief)

Firefox
-Ga naar de instellingen (rechtsboven, dan opties)
-Je kan nu een taal kiezen (of downloaden) en dan spellingscontrole instellen.

===

SwiftKey suggesties staan vziw buiten dit hele probleem. Je kan dat gewoon uitzetten.
3 jaar geleden
wilkers
3 jaar geleden
Veel dank! Dit heeft het opgelost. Wel vreemd dat er bij Swiftkey zoals in bovenstaande screenshot nog steeds geen 'Nederlands' bij staat.
LeonardN
3 jaar geleden
Swiftkey is voor zover ik weet niet in het Nederlands beschikbaar, vandaar dat de mogelijkheid niet wordt getoond. Ik krijg ook niet de Nederlandse optie, wel de Franse (nadat ik die als test even had toegevoegd). https://tweakers.net/nieuws/150552/windows-krijgt-vermoedelijk-volgend-jaar-nederlandse-ondersteuning-in-swiftkey.html
(bericht uit 2019, met een "vermoedelijk")