Welke zou sneller een i5 quad core processor met 1.1 GHz of een i5 dual core processor met 2.3 GHz?

Het gaat om een macbook. Ik wil het voor school gebruiken.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1K
LeonardN
3 jaar geleden
Kan je links geven van de modellen? Gaat het om tweedehands of nieuw? Welke i5 is het exact?

Het beste antwoord

De quad core kan 4 taken tegelijk uitvoeren op 1,1GHz snelheid. De dual core kan 2 taken tegelijk uitvoeren op 2,3 GHz.
Nu ligt het er dus aan hoe je de processor gebruikt. Dat ligt er weer aan welke toepassingen je gebruikt. Uiteindelijk ligt het er aan hoe die toepassing is geschreven.

- Sommige toepassingen hebben één taak, of hebben meerdere taken, maar zijn zo geschreven dat deze maar op één core wordt uitgevoerd. In dat geval heb je meer aan de dual core, omdat één core een hogere snelheid heeft dan bij de quad core.
- Sommige applicaties zijn zo geschreven dat ze twee cores gebruiken om hun taken uit te voeren. Ook hier is de dual core de winnaar.
- Indien de applicatie op 3 of meer coren tegelijk kan draaien begin je winst te krijgen bij een quad core.

Welke applicaties dat zijn is lastig te vertellen. Er zijn wel wat vuistregels. Wil je alleen tekst verwerken, muziekje draaien en internetten (met niet al te veel tabs open), dan voldoen beide processoren. Ben je iemand die met 10-tallen tabs tegelijk bezig is, wil je hele complexe spellen gaan spelen, heb je altijd meerdere applicaties tegelijkertijd open of wil je een zware taak als video bewerken uitvoeren, dan is quad core waarschijnlijk de betere keuze.