Waarom plaatst men geen antennes in treintunnels?

In treintunnels is er doorgaans geen bereik voor telefoon of internet dus ik vroeg me af waarom men daar niet zorgt voor dekking.

Utrecht
3 jaar geleden
Over welke lange tunnels heb je het dan waar het echt een probleem is?
Goeievraagstell
3 jaar geleden
Op het traject van Antwerpen naar Amsterdam zijn er verschillende tunnels. Ook bij Schiphol bijvoorbeeld.
LeonardN
3 jaar geleden
Zal een kosten-baten plaatje zijn.
Er zullen weinig mensen besluiten niet meer met de trein te gaan omdat ze een paar seconden geen bereik hebben lijkt me.
De kosten van aanleg van een antenne in een tunnel, naast de praktische onhandigheid, als er een reparatie aan moet gebeuren zal allemaal niet meewerken.

Antwoorden (1)

De realisatie van mobiele dekking in spoortunnels is complex. Bovendien betreft het hoge investeringen vanuit de providers. Wat is moet gebeuren is dat een relay/zender aan het begin van de tunnel moet worden aangesloten op een zogenaamde 'lekkende' coax kabel die door de gehele tunnel is getrokken, en om zo'n coax te plaatsen moet de tunnel is z'n geheel worden gesloten.
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
Blijkbaar wordt er wel aan gewerkt:
https://www.kpn.com/zakelijk/blog/nieuwe-apparatuur-zorgt-voor-betere-verbinding-in-tunnels.htm
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/02/23/kpn-mobiel-bereik-hsl-tunnels-vanaf-2019/