ccleaner (cookies, autoaanvulling en geschiedenis niet verwijderen als je makkelijk wilt inloggen, wis vrije ruimte is ook niet nodig)
registeren kun je opschonen.
bij gereedschap opstarten alles uitschakelen wat opstart.
een antivirus moet natuurlijk opstarten. en misschien ook andere dingen. je kunt altijd zoeken als iets niet meer werkt wat aan te zetten.

bij internet explorer de optie tijdelijk internet bestanden verwijderen bij afsluiten inschakelen.

eventueel kijken of je c schijf wel genoeg ruimte over heeft. daar wordt namelijk tijdelijk swap geheugen gebruikt. dus zeker 5 gb over hebben.
gebruik partition magic 8 om je schijfruimte eventueel aan te passen en groter te maken.

heb je misschien eens een zware windows erop gezet in vergelijking met je pc. ik heb bij een pc windows 7 erop geknalt. achteraf ben ik terug gegaan naar windows xp.

draai je altijd al hetzelfde besturings systeem en is je computer nog steeds te traag in vergelijking met eerst.
toch je pc eens opnieuw installeren. sommig software nesteld zich in het systeem en draait daarom meerdere servicen van windows zelf. en dat is moeilijk te vertellen hoe je daar op een goede manier terug kunt dringen.

bij windows xp kun je bijvoorbeel je visual thema aanpassen. zodat een hoop extra mooigheid uitgeschakeld kan worden en de prestaties ook iets omhoog gaan.

defregmentatie gebruik ik al jaren niet meer. vroeger merkte ik wel verschil. het is dat ik het vergeet.

Toegevoegd na 5 minuten:
hardware

geheugen bijplaatsen is inderdaad de simpelste en beste merkende oplossing.
een beter processor zou ook nog iets uit kunnen halen.
het moet natuuurlijk wel op je moederbord passen.
ik zou naar de prijs kijken naar het geheel van het upgraden van je pc.
in sommige gevallen geef je toch redelijk wat geld uit. en kun je naar mijn mening beter investeren voor een nieuwe pc. neem dit in je hoofd. is je pc al meer dan 4 jaar oud dan is nu het goedkoopste systeem al vele malen sneller dan dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier kan ik mee aan de slag, en ja m'n compie is ouder dan 4 jaar. Bedankt, Splendore

Andere antwoorden (9)

Bijvoorbeeld: geheugen bijplaatsen, andere processor installeren, nieuwe computer kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kun je er wat extra RAM geheugen in laten zetten. Kost niet zo veel en je merkt wel verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ook eens even je cookies en tijdelijke internetbestanden legen. Dat scheelt vaak ook al een hoop.
Ooit heb ik bij een vertraagde computer van een vriendin haar een muziek download programma verwijderd die, stond daar altijd mee te draaien, ook niet handig want daar wordt hij alleen maar langzamer van.
Defragmenteren ben ik zelf niet zo’n fan van, je kan het wel eens in het jaar doen maar ik zou het niet te vaak doen, vaak zijn er toch daarna wat kleine foutjes omdat hij dingen mist of iets dergelijks.

Het programmaatje cc cleaner is een heel goed en gratis programma om je computer wekelijks even lekker op te schonen. gratis en handig en goed in gebruik. Even de naam googlen, de rest wijst zich vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken dat wel :-) helaas hebben we dat allemaal wel eens. dank je wel.
neem een schoonmaak programma.
Ccleaner is gratis en verwijder alle rotzooi ermee. (is safe)
Laat hem je pc scannen op fouten en ongebruikte registertoevoegingen en schrik je wild hoeveel hij vindt.

Defragmenteer je pc en kijk nog eens.

Ovvrigens kan het slim zijn je windows op een aparte partitie te zetten.

,Verder zorg dat je bureaublad leeg is
,kijk met msconfig of er niet te veel programma;s mee opstarten (denk aan msn, adobe, etc etc)
, update alle drivers regelmatig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou gewoon alle spullen uit prullebak weggooien , en alle foto s die je niet meer hoeft verwijderen en alle kleine dingen die niet echt nodig zijn verwijderen heb ik ook gedaan op je moet een geheugen kaart kopen of een natro chip om het sneler te maken so simpel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik zelf TuneUp Utilities, dat programma neemt alles in 1 keer mee, zoals schrijfopruiming.
Het heeft de volgende onderdelen: Problemen oplossen, Betere prestaties, Systeemonderhoud, Live-optimalisatie, Turbomodus, Windows aanpassen..

Ik wil niet meer anders ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je al regelmatig schoonmaakt dan is een upgrade van je geheugen de goedkoopste oplossing.
ook is iets waar je even naar kan kijken is de grootte van je hd
de regel is hou altijd een kwart van je schijf leeg voor het wisselbestand als je schijf bijna helemaal vol zit vertraagd dat de zaak ook.
zet eventueel grote bestanden op een D: schijf
of externe schijf
capthavoc
13 jaar geleden
Zelfs de snelste Windows PC's worden na verloop van tijd trager. Dit heeft te maken met Windows. Omdat het besturigssysteem erg slecht omgaat met alle data op de harde schijf, ben je genoodzaakt regelmatig te defragmenteren. Ook het opschonen van cashbestanden en andere shit helpt je Windoos redelijk snel te houden.
Wil je een computer zonder om deze onzin te hoeven nadenken, dan is een Mac de oplossing die je zoekt. Kopen, opstarten en draaien maar. Als je er voor zorgt dat de harde schijf niet voor 100% vol loopt, blijft dit systeem even snel al toen je 'm kocht. Ook nadere problemen zoals virussen, spyware en malware komen op een Mac niet voor. Wij werken hier al bijna twintig jaar met Macs en tot op de dag van vandaag zijn die nooit uitgevoerd met antivirusprogrammatuur. Een waar genot, moet ik zeggen en het zijn snelle machines die snel blijven. Geen omkijken naar. Ze doen altijd wat ze moeten doen. Iets wat je van een Windoos niet kunt zeggen, helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je pc sneller maken gaat aleen hardware vervangen
of bij zeten dat merk je meteen
al die schoonmaak progr ik geloof er niet zo in
je moet zo denken dat prog wat hem schoon makt
draait mischien ook wel in de achter grond
dit is wat ik er van vind groetjes.

Toegevoegd na 3 minuten:
ps. ik heb mijn pc de laatstse jaren niet meer
gedefragmenteert of schoon gemaakt
en hij loopt als een zonetje