Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke risico's neem je als je een privé-nummer opneemt?

Is het nou wel of geen broodje app verhaal dat je gegevens meteen geplunderd worden? Ik wordt dagelijks gebeld door een privenummer. Alle tips van apps die het lokaliseren, werken niet en het belmenietregister werkt ook niet...

19.7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vgm niet, daarom laat ik het ook bij een reactie. Als je nou heel frequent gebeld wordt zou je contact op kunnen nemen met je provider. Heb dit zelf ook een tijdje gehad, en als je dan opneemt dat er dan niks gezegd wordt. Maar ze stopten zelf uiteindelijk. Irritant is het wel...
Pieterke
4 jaar geleden
En het nummer blokkeren lukt dat ook niet?
Maar je kunt toch gewoon opnemen? Je merkt gauw genoeg wat of wie het is en dan kun je evt. gelijk neerleggen. Het komt wel voor dat gegevens geplunderd worden maar je merkt het gauw genoeg als het een raar telefoontje is. Je moet ook weer niet te bang zijn.
LeonardN
4 jaar geleden
@Pieterke Een privénummer (eigenlijk beter gezegd een onderdrukt nummer) kan je wel blokkeren, maar dan blokkeer je ALLE inkomende onderdrukte nummers.
Pieterke
4 jaar geleden
@LeonardN: Oké, dat wist ik niet. Het was ook maar een suggestie.
Thecis
4 jaar geleden
Het opnemen vormt geen enkel risico. Stalkers, huurmoordenaars e.d. laat ik even buiten beschouwing. Ze kunnen je vragen stellen en het ligt aan jou of je antwoord of niet. Als het stil blijft, neerleggen.
Zelf werd ik vaak gebeld door een privé nummer. Ik nam op met "u belt een beveiligd nummer van de binnenlandse veiligheidsdienst. Identificeer uzelf. Uw nummer wordt momenteel getraceerd". Zo wordt er nooit opgenomen maar ze hebben nooit meer gebeld. Bedenk dat ook veel zorgorganisaties anoniem uitbellen. Ook vaak bellen zorgverleners met hun eigen telefoon nog even een cliënt op. Dan blokkeren ze het nummer zodat er niet op hun privé nummer terug gebeld wordt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het beantwoorden van een telefonische oproep levert geen veiligheidsrisico's op. Hooguit voor jouzelf als het een stalker met nare plannen betreft. Maar iemand die telefonisch met jou verbonden is heeft geen mogelijkheid om op jouw computer en internetverbinding in te breken. Dat kan alleen gebeuren als jij klikt op een link die in een mail of ander digitaal bericht aan jou verzonden is en jij jouw gegevens invult.
(Lees meer...)
Amadea
4 jaar geleden
Speedylovertje
4 jaar geleden
Super! Bedankt!
Je kunt de app ''call blacklist'' downloaden is de app store en google play store. Deze app draait op de achtergrond en schakelt mits aangevinkt anonieme oproepen rechtstreeks door naar de voicemail. Heb deze app al een tijdje en merk niet eens meer dat ik gebeld wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding