Hoe kun je data het beste opslaan?

Ik sla al mijn data op een USB stick. Stel ik raak mijn USB kwijt, dan ben ik veel belangrijke data kwijt. Daarnaast heb ik altijd mijn USB stick nodig om op een ander computer bij mijn data te kunnen komen. Op welke andere manieren kan ik het beste mijn data veilig opslaan en beheren?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.5K
gvrox
4 jaar geleden
Dat lijkt me uitermate onveilig wat je nu doet, dus het is goed dat je hier om advies vraagt. Waarom zet je het niet thuis op de computer of op de laptop, of op een NAS ? En anders ergens in de cloud ? Een USB stick moet je altijd beschouwen als een tijdelijke en onveilige opslag, dus nooit gebruiken als de *enige* opslagplaats van belangrijke data.
Utrecht
4 jaar geleden
In de cloud?
Google Drive
Dropbox
Onedrive. Allemaal gratis en overal te benaderen (als je internet hebt)
SingingCoyote13
4 jaar geleden
een dvd recordable is misschien vrij veilig om thuis weg te bergen
met je belangrijke data erop, ze kosten per 25 pak bij mij bij ah maar 14 euro.
dat is 50ct per schijfje. en een USB stick overigens gaat niet eeuwig mee
ik heb elk jaar er wel een of meerdere die het begeeft, hetzij een usb stick
(laatst eentje van 64GB nogwel, was echt heel vervelend) of een MicroSd card
ze zijn zo snel stuk dat ik er geen meer van boven de 16/32gb koop voortaan.
wat vrij veilig zou zijn is een externe HDD inderdaad een mechanische
kan je niet overal mee naartoe sleuren en die mogen niet eens vallen want
dan gaan die ook stuk.
LeonardN
4 jaar geleden
@SingingCoyote13 Een DVD-R is in 2019 geen realistische optie meer.
Het grootste deel van de PC's en laptop wordt niet meer met een drive uitgebracht.
Een USB-stick is daarnaast zomaar 128 of 256 GB groot. Een volle stick betekent dan >25 tot >50 DVD's vol branden. Een USB stick is dan zelfs nog goedkoper met 12 euro voor 128 GB.
https://tweakers.net/pricewatch/542173/verbatim-pinstripe-128gb-zwart.html "ik heb elk jaar er wel een of meerdere die het begeeft, hetzij een usb stick
(laatst eentje van 64GB nogwel, was echt heel vervelend)"
Daarom moet je je data ook altijd gebackupt hebben.
-Stick + stick
-Stick + PC (interne HDD of SSD)
-Stick + cloud
-Stick + externe HDD (of SSD) Dan maakt het niet meer uit als 1 faalt.
Als je bang bent dat 2 (ongeveer) tegelijk falen kan je ook driedubbel backuppen.
Cloudopslag geeft als extra zekerheid dat je scheiding van fysieke locatie hebt.
(maw als je huis afbrandt/overstroomt, heb je kans dat al je datadragers stuk gaan).

Antwoorden (3)

Eén USB-stick waarmee je op stap gaat.
Eén USB-stick of externe harde schijf om je data op te slaan.
Je kunt het gratis backupprogramma EaseUS Todo Backup gebruiken, dat dagelijks automatisch backups op de USB-stick maakt.
https://www.easeus.com/backup-software/tb-free.html
Vervang deze UBS-stick éénmaal per week door een andere. Een USB-stick die constant aan je computer gekoppeld is, is vatbaar voor ransomware. Ransomware is malware die computerdata blokkeert en om geld vraagt om de computer hiervan weer te bevrijden. Je moet dus ook een backup hebben die niet gekoppeld is aan het systeem.
En als één stick defect raakt, heb je altijd de andere nog.

Als je de data op een cloud opslaat, is het verstandig deze los te koppelen van je computer (Niet synchroniseren e.d.). Want anders zijn je data ook vatbaar voor ransomware.
Sla de data op als gezipte bestanden, voorzien van een wachtwoord. Cloudbedrijven garanderen namelijk wel dat ze je privacy respecteren, maar ik kan niet controleren of ze dit ook echt doen of ik kan niet overzien hoe groot de kans is dat de data opeens op straat liggen…
Toegevoegd op 02 november 2019 11:51: tekst
SimonV
4 jaar geleden
Twee USB sticks gebruiken en eigenlijk heb ik er zelfs 3 gekocht.
De 1e gebruik ik om de laatste veranderingen op te slaan, deze kopieer ik naar een van de andere en derde is als backup bedoeld. Gebeurt er iets onderweg met een van de andere USB sticks dan heb je altijd nog de originele bijgewerkte dus *up to date* basis.

De sticks rouleren dus of je blijft kopiëren/bijwerken, dat kan ook.Wat voor jou het beste werkt.
Tip: altijd eentje minstens thuislaten, liever slechts 1 USB stick meenemen.
Succes hoor!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je kunt je data ook in de cloud opslaan. Bij bijv. xs4all krijg je extra opslagruimte, misschien bij andere providers ook wel. Of je gebruikt googledocs, etc. Mogelijkheden genoeg!