Hoe kun je data het beste opslaan?

Ik sla al mijn data op een USB stick. Stel ik raak mijn USB kwijt, dan ben ik veel belangrijke data kwijt. Daarnaast heb ik altijd mijn USB stick nodig om op een ander computer bij mijn data te kunnen komen. Op welke andere manieren kan ik het beste mijn data veilig opslaan en beheren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Eén USB-stick waarmee je op stap gaat. Eén USB-stick of externe harde schijf om je data op te slaan. Je kunt het gratis backupprogramma EaseUS Todo Backup gebruiken, dat dagelijks automatisch backups op de USB-stick maakt. https://www.easeus.com/backup-software/tb-free.html Vervang deze UBS-stick éénmaal per week door een andere. Een USB-stick die constant aan je computer gekoppeld is, is vatbaar voor ransomware. Ransomware is malware die computerdata blokkeert en om geld vraagt om de computer hiervan weer te bevrijden. Je moet dus ook een backup hebben die niet gekoppeld is aan het systeem. En als één stick defect raakt, heb je altijd de andere nog. Als je de data op een cloud opslaat, is het verstandig deze los te koppelen van je computer (Niet synchroniseren e.d.). Want anders zijn je data ook vatbaar voor ransomware. Sla de data op als gezipte bestanden, voorzien van een wachtwoord. Cloudbedrijven garanderen namelijk wel dat ze je privacy respecteren, maar ik kan niet controleren of ze dit ook echt doen of ik kan niet overzien hoe groot de kans is dat de data opeens op straat liggen…

Toegevoegd op 02 november 2019 11:51: tekst

Twee USB sticks gebruiken en eigenlijk heb ik er zelfs 3 gekocht. De 1e gebruik ik om de laatste veranderingen op te slaan, deze kopieer ik naar een van de andere en derde is als backup bedoeld. Gebeurt er iets onderweg met een van de andere USB sticks dan heb je altijd nog de originele bijgewerkte dus *up to date* basis. De sticks rouleren dus of je blijft kopiëren/bijwerken, dat kan ook.Wat voor jou het beste werkt. Tip: altijd eentje minstens thuislaten, liever slechts 1 USB stick meenemen. Succes hoor!

Je kunt je data ook in de cloud opslaan. Bij bijv. xs4all krijg je extra opslagruimte, misschien bij andere providers ook wel. Of je gebruikt googledocs, etc. Mogelijkheden genoeg!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100