Is het goed om zo nu en dan de computer te defragmenteren?

ik heb eigenlijk weinig verstand van computers.
maar omdat mij computer zo traag gaat de laatste tijd,
zei mijn zoon dat ik de computer vaker moet defragmenteren!
Is dat wel goed!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Misschien ook eens even je cookies en tijdelijke internetbestanden legen. Dat scheelt vaak ook al een hoop.
Ooit heb ik bij een vertraagde computer van een vriendin haar een muziek download programma verwijderd die, stond daar altijd mee te draaien, ook niet handig want daar wordt hij alleen maar langzamer van.
Defragmenteren ben ik zelf niet zo'n fan van, je kan het wel eens in het jaar doen maar ik zou het niet te vaak doen, vaak zijn er toch daarna wat kleine foutjes omdat hij dingen mist of iets dergelijks.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het programmaatje cc cleaner is een heel goed en gratis programma om je computer wekelijks even lekker op te schonen. gratis en handig en goed in gebruik. Even de naam googlen, de rest wijst zich vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja hoor.

Zie het als je kledingkast opruimen. Je pakt alle sokken bij elkaar, vouwt de tshirts netjes in een stapel etcetyc. En opeen kan je alles weer snel vinden & heeft de kast weer ruimte. En dat is feitelijk wat defragmentatie ook doet: De opslagruimte opnieuw inruimen & alles wat bij elkaar hoort tezamen zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Defragmenteren. het woord zegt het al. De computer gaat er zelf voor zorgen om alle losse fragmenten op je computer bij elkaar te zetten.

Als je programma's bewaard op je computer gaat de computer elk gaatje vullen met dat bestand. Zie het als allemaal vakjes met onderdelen van een auto die bij elkaar gezocht moeten worden.

Maar of defragmenteren voor een heel groot verschil kan zorgen in de snelheid van je computer weet ik niet. Dat ligt er aan hoe oud je computer is en hoe groot je rotzooi is.

Ik zeg doen! Maar wat in de eerste plaats ook gewoon goed helpt is om alle nutteloze bestanden eraf te gooien.

(ps. Doe dat wel voordat je gaat defragmenteren, want anders heeft het weinig zin)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Defragmenteren kan geen kwaad, maar het is zelden een oplossing voor een trage computer. Is de computer "opeens" trager of is dat geleidelijk gegaan? Een goede viruscanner eroverheen halen kan wellicht het echte probleem naar boven halen. Heb je onlangs veel programma's geinstalleerd? Kijk ook eens welke programma's en bestanden je niet (meer) gebruikt en schoon je computer eens op. Wat je ook bij veel mensen ziet is dat de computer trager wordt omdat heel veel foto's bewaard worden op de harde schijf. Wellicht een idee om een externe harde schijf aan te schaffen en daar bijvoorbeeld die foto's en andere grote bestanden die je eigenlijk niet meer gebruikt op te bewaren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb de avg virusscanner en gebruik die best vaak
ik download nooit iets ik zou niet eens weten hoe t moet
ik heb de computer voor msn youtube en goeievraag
en telegraaf lees ik meer verstand heb ik er niet van
Defragmenteren kan geen kwaad, maar de winst is vaak marginaal. Ik herinner me een test van het computer-blad PCM waarin zij een gemiddelde snelheidsverbetering van een flink gefragmenteerde PC van 3,5% hebben gemeten. Niet echt de moeite waard. Gezien de tijdsduur en dus zekere risico's (als lange tijd niet gedefragmenteerd is) zou ik me concentreren op andere oorzaken als daar zijn: (te) veel programma's die opgestart worden (kijk in takenbalk en system-tray), versnipperde registry-file met overbodige entries. Nog een mogelijkheid is de aanwezigheid van troyans en/of virussen. "t Is overigens wel interessant om te weten of de traagheid zich voordoet in de PC als geheel, dan wel tijdens Internet-gebruik. Hoe dan ook, laat zoonlief maar 's helpen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn zoon zit 2000 km bij me vandaan
in nederland dus..... ik woon in zuid italie
vandaar me vraag!
Je moet de computer zien als een grote bibliotheek waar iedere keer boeken uitgehaald worden, en als ze uit zijn worden ze op een grote hoop geflikkerd, waardoor het op de lange duur een eeuwigheid duurt voor je een bepaald boek kunt vinden als je het weer nodig hebt.

Defragmenteren is al je boeken weer netjes op alfabet op de plank zetten, zodat je ze weer makkelijk kunt vinden. Heel belangrijk dus, en gewoon regelmatig doen.