Hoe krijg ik Netflix van de laptop naar de TV?

Ik heb een wat oudere installatie. Netflix kijken op de TV is niet mogelijk.

Netflix kijken op de laptop lukt wel.

Nu dacht ik: als ik nu de laptop middels een HDMI-kabel verbind met de TV, kan ik toch vis de TV Netflix kijken.

Dat werkt... maar alleen als ik mijn Netflix-scherm niet te groot maak. Zodra ik het schermvullend maak, of bijna schermvullend, valt het beeld op de TV weg. Ik zie dan nog wel de ondertiteling en de balk die aangeeft op hoeveel minuten ik in de film zit, maar het filmbeeld zelf verdwijnt. Het geluid is er nog wel. Op de laptop zelf zie ik wel alles.

Hoe kan ik schermvullend Netflix kijken op het TV-scherm?

Cryofiel
4 jaar geleden
11.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoogstwaarschijnlijk is de maximale resolutie van je (bakkelieten) teeveetje lager dan die van je laptop. Ik heb jarenlang een laptop zonder eigen scherm, dus direct aangesloten op een monitor, als mediacenter gebruikt en had volledig beeld. Iets van 3 weken geleden deze vervangen met exact dezelfde laptop maar daar kan ik het scherm niet van loskoppelen want dan valt het volledig beeld weg... Ben er nog steeds niet uit en het irriteert mij mateloos...! Toch iets met de interne software van de TV. Soms zijn hele eenvoudige trucjes de oplossing: trek bijvoorbeeld de stekker van de TV eruit voor een periode van 16 uur o.i.d. Sterkte in deze straffe tijden!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je kan het nog analoog proberen als zowel de laptop als de tv een vga-aansluiting hebben. Je moet dan nog wel een aparte audio-verbinding maken. De resolutie van je tv is dan minder dan die van je laptop maar wel volledig beeld.
Ritsuka
4 jaar geleden
Kijk je ook 'gewone' tv via zo'n kastje? Ik kan via mijn KPN kastje naar kanaal 200 gaan voor Netflix
LeonardN
4 jaar geleden
@cryofiel Ik neem aan dat dat niet enkel met netflix zelf is, maar met al het beeld wat op de TV komt en afkomstig is van je laptop?!
Ik neem aan dat als je je browser in volledig venster hebt je ook dingen aan de kanten mist.
BonBonvanJohn
4 jaar geleden
Dit ligt aan je tv, sowieso niet aan je laptop. Je moet op zoek gaan naar de instelling waarmee je het beeld aanpast van de tv. Bij mijn tv heet die instelling 'beeldaanpassing'->'volledig scherm'. maar ik kan mij voorstellen dat dat bij jouw tv anders heet
LeonardN
4 jaar geleden
@bonbon Precies, dat is het lastige van dit probleem volledig op te lossen. Bij elke TV heet die instelling weer anders.
En hoewel het een probleem is dat veroorzaakt wordt in de TV, is het ook aan te passen in de laptop.
Je kan de laptop namelijk ook een zwarte rand rond het beeld uit laten zenden. Dan valt alleen die zwarte rand buiten beeld.

Antwoorden (2)

Ik zou voor een paar tientjes een Google Chromecast kopen, dan ben je in een keer verlost van kabels en resoluties die niet goed worden afgestemd. Een Chromecast kun je ook prima bedienen met een Netflix account op je telefoon. Ook Youtube filmpjes speel je dan probleemloos op tv af. Daarnaast zijn er allerlei apps waarmee je je eigen foto's en video's op de tv kunt weergeven.
Om Netflix (of wat voor content dan ook) van je laptop op de tv af te spelen, ga je als volgt te werk:

-Om te beginnen moet je ervoor zorgen dat je pc en je Chromecast met hetzelfde wifinetwerk verbonden zijn.
- Klik op het menu met de drie verticale stippen en kies Casten...
- Er verschijnt een klein venster met daarin een lijst met alle beschikbare apparaten die ondersteuning voor casting bieden, zoals bijvoorbeeld een Chromecast of een Google Home smart speaker.
- Klik op het omlaagwijzende pijltje dat bovenaan staat. Nu kun je de bron selecteren. Kies voor Bureaublad casten en selecteer de naam van de Chromecast die je wilt gebruiken.
De audio van je computer wordt ook meteen naar je tv gestuurd. Wil je dat niet, mute dan de audio op je pc of pas het volume aan in de volumebalk in het castingvenster.

bron: computertotaal
Toegevoegd op 02 september 2019 11:23: tekst
paulus811
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
En ja hoor, daar is die minnaar weer. GV, doe daar iets aan!
LeonardN
4 jaar geleden
-min De min is terecht. Je geeft geen antwoord op de vraag, je omzeilt de vraag met een geheel andere oplossing. Als iemand vraagt hoe ie zijn lekke band moet repareren omdat hij morgen naar zijn werk wil fietsen is: "ga toch lekker met het OV" ook geen antwoord op de vraag.
paulus811
4 jaar geleden
Ik omzeil de vraag niet, die luidt namelijk 'Hoe krijg ik Netflix van de laptop naar de TV?' Dat Cryofiel aan een hdmi kabel als oplossing denkt wil niet zeggen dat een andere mogelijkheid wellicht niet beter is. Er staat nergens dat hdmi de enige optie mag zijn, dat is jouw vertaling. En ik heb geen probleem met minnen, maar wel als de motivering ontbreekt.
LeonardN
4 jaar geleden
En hoe krijg je dan Netflix van de laptop via een Chromecast op de TV? Het hele woord laptop ontbreekt in je antwoord.
paulus811
4 jaar geleden
Inderdaad, ik heb geen Chromecast handleiding aan mijn antwoord toegevoegd, maar Cryofiel is echt wel zo slim om te beoordelen of Chromecast een optie voor het probleem is en om het vervolgens aan de praat te krijgen. Maar goed, mocht dat niet zo zijn dan: -Om te beginnen moet je ervoor zorgen dat je pc en je Chromecast met hetzelfde wifinetwerk verbonden zijn.
- Klik op het menu met de drie verticale stippen en kies Casten...
- Er verschijnt een klein venster met daarin een lijst met alle beschikbare apparaten die ondersteuning voor casting bieden, zoals bijvoorbeeld een Chromecast of een Google Home smart speaker.
- Klik op het omlaagwijzende pijltje dat bovenaan staat. Nu kun je de bron selecteren. Kies voor Bureaublad casten en selecteer de naam van de Chromecast die je wilt gebruiken.
De audio van je computer wordt ook meteen naar je tv gestuurd. Wil je dat niet, mute dan de audio op je pc of pas het volume aan in de volumebalk in het castingvenster. bron: computertotaal
LeonardN
4 jaar geleden
Nu heb je het antwoord in mijn ogen in de reacties geplaatst. Zou je bereid zijn het antwoord aan te vullen met die info? (min al weggetrokken)
paulus811
4 jaar geleden
Thanks, reactie is toegevoegd aan het antwoord. Overigens heeft Chromecast ook de Netflix app ingebouwd, maar het ingeven van tekst via de afstandsbediening vind ik persoonlijk geen pretje (tenzij je een ab hebt met 'echt' toetsenbord.)
LeonardN
4 jaar geleden
"Overigens heeft Chromecast ook de Netflix app ingebouwd." Ja dat wist ik nu juist, en daarom zie ik het dus uiteindelijk toch als een soort verkapte omzeiling van het probleem. Maar nu is er iig een antwoord op de vraag, ook al zou het vreemd zijn dit werkelijk zo te doen.
Net zoals iemand uitleggen dat ie met zijn lekke fiets naar de trein kan lopen en daarmee de trein in kan stappen om zo naar zijn werk te gaan.(Op de vraag "hoe kom ik morgen toch met de fiets naar mijn werk nu mijn band lek is"). Dan kan je natuurlijk net zo goed (of beter) de fiets weglaten, maar voldoet je antwoord prima aan de vraag. +Plus met tegenzin :D.
paulus811
4 jaar geleden
We kunnen rondjes blijven draaien, maar de feitelijke vraag is en blijft hoe Netflix op de laptop op de tv te krijgen is. De tweede en laatste zin die eindigt met een vraagteken is 'hoe krijg ik Netflix beeldvullend op het tv scherm?'. De oplossingen waar Cryofiel zelf aan denkt doen voor mij niet ter zake. Nergens staat dat die kabel onderdeel moet zijn van de oplossing en het antwoord op de vraag, dat heb je er echt zelf van gemaakt.
"Hoe krijg ik Netflix van de laptop naar de TV?"
Op zich dus al zoals jij het doet, met een HDMI-kabel, maar dan met een minimale aanpassing in een van de instellingen die hieronder genoemd gaan worden.

"Hoe kan ik schermvullend Netflix kijken op het TV-scherm?"
Dat kan je waarschijnlijk bereiken door het probleem van "overscan" tegen te gaan. Overscan is functie op TV's (ook nieuwe platte) die ervoor zorgt dat een deel van het ontvangen beeld niet helemaal op het scherm valt. Dit is een zgn nasleep van de werking van CRT-TV's, maar ook digitaal en HD-beeld op TV is nog weleens niet perfect. Een andere verklaring kan zijn dat je resolutie van je monitor en TV niet overeenkomen dus dat zullen we eerst even proberen.

Stappenplan:
1. Zorg dat laptop en TV beide een verschillend beeld laten zien, met de eigen native resolutie (bureaublad uitbreiden op meerdere schermen in Windows).
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4340331/windows-10-set-up-dual-monitors
(als dat het probleem niet verhelpt of al zo staat)

2. Check je merk en type TV. Zoek in je handleiding of online naar hoe je de instelling die OVERSCAN regelt uit kan zetten.
(als je die niet kan vinden, of niet bestaat op je TV)

3. Ga naar de instellingen van je videokaart en verander daar de overscaninstelling
https://www.youtube.com/watch?v=0yza-fRX6Dc
Bovenstaande video voor nVidia

Voor AMD
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/dh-022
Voor Intel
https://www.youtube.com/watch?v=CKh96pE-NwE
===
Nog een boosdoener kan zijn dan de browser die je gebruikt. Deze kan gezoomed staan.
Je kan met Ctrl-0 of Ctrl - (control en dan min) proberen of dit het probleem verhelpt.
Anders kan je nog een andere browser proberen.
Of de Netflix-app.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Als ik je vraag nogmaals lees, begin ik er meer en meer van overtuigd te raken dat het niet overscan is, maar juist probleem 1. Als je dus hetzelfde ziet op laptopscherm en TV zou ik dat eerst veranderen en zorgen dat de monitoren verschillende beeld uitgeven. https://youtu.be/IOJNNrnXC7s?t=113
Cryofiel
4 jaar geleden
Bureaublad uitbreiden ("twee schermen") is het eerste dat ik probeerde. Bood geen oplossing. De TV is een LG, type 26LG3050-ZA.
LeonardN
4 jaar geleden
En dan ziet alles er normaal uit wat je op de tv schuift? Behalve Netflix? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je een youtube video bekijkt eerst het venster maximaliseert en dan die video maximaliseert? https://help.netflix.com/en/node/13196 Deze pagina geeft nog een optie en dat is dat je in je browser wellicht gezoomed hebt (ctrl-0 geeft dan de oplossing).
Je zou het sowieso natuurlijk nog even via een andere browser kunnen proberen, of via de Netflix-app van Windows 10. https://www.microsoft.com/nl-nl/p/netflix/9wzdncrfj3tj?activetab=pivot:overviewtab Op welke resolutie staat je TV eigenlijk ingesteld? (dat kan je dus zien waar je ook bureaublad uitbreiden hebt gekozen.)