Als ik een pc met meerdere schermen heb, kan ik dan individueel een programma aanzetten?

Wanneer ik meerdere schermen heb met een gaming pc en me pc die functie meerdere schermen support kan ik dan bijvoorbeeld meerde programmas op verschillende schermen draaien?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Als je hardware en OS meer dan een scherm ondersteunen kan dat. Je hebt niet perse een videokaart met twee monitor-aansluitingen nodig; als je moederbord ook een uitgang voor video heeft, is een enkelvoudige videokaart voldoende. Ik gebruik al twee monitors sinds de Windows XP tijd. Voor Windows 7 t/m 10 is het zeker geen probleem. En je kan HDMI, DVI, VGA en verschillende modellen monitors gelijktijdig gebruiken. Maar de 'minste' monitor bepaalt de in te stellen resolutie (bv 1280×1024) en die geldt dan voor alle monitors.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Maar de 'minste' monitor bepaalt de in te stellen resolutie (bv 1280×1024) en die geldt dan voor alle monitors. Zeker niet, vooral niet als je de context van de vraag in ogenschouw neemt. Wat de vrager wil is "bureaublad over meerdere schermen" iig geen gekloonde monitoren.
De laagste resolutie regel geldt enkel als alle monitoren hetzelfde laten zien. Als je elke monitor wat anders laat doen kan je vrij de resolutie en de refreshrate aanpassen.
Ja dat kan.

Alle programma's starten de eerste keer op je hoofdscherm, maar je kan dan gewoon de window naar het andere scherm slepen. Je moet wel eerst de juiste instelling kiezen in je OS. Je kan namelijk je scherm klonen (beide schermen laten hetzelfde zien) OF en dat wil jij; het bureaublad uitbreiden over meerdere monitoren. Je kan dan gamen op 1 monitor en je browser open hebben op de andere. Tegenwoordig kan je zelfs je TV aansluiten (HDMI) en ook deze werkt dan als tweede (of derde) monitor.

Je moet natuurlijk wel voldoende (en de juiste*) video-uitgangen hebben die ook allemaal tegelijkertijd actief zijn (bij oudere videokaarten is dat niet altijd het geval).

Er zijn ook veel video-uitgangen die met een verloopstukje om te zetten zijn DVI>VGA of DVI>HDMI.
===

Het maakt verder niet uit dat
-het verschillende monitoren zijn
-met verschillende aansluitinegen
-verschillende resoluties
-die je allemaal anders in kan stellen inclusief het aantal hertz

Zo stel ik mijn 1080P-TV(HDMI) , die als 2de monitor aan mijn PC hangt, in op 24hz als ik bioscoopfilms erop kijk, naast mijn monitor met 1920x1200(DVI) die dan gewoon 60hz draait.
Toegevoegd op 21 april 2019 14:25: tekst
Plaatje bij antwoord