De uitvinding van de smiley zoals wij hem kennen (gele rondje met een lachend gezicht en twee ogen) wordt vaak toegekend aan Harvey Ross Ball.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Smiley
---
Het lachende gezichtje, in de vorm van een gele button (een opspeldbare badge) met twee oogjes en een halve cirkel als mond, werd gecreëerd door Harvey Ball in 1963 in opdracht voor een verzekeringsbedrijf State Mutual Life Assurance uit Worcester in Massachusetts. Ball kreeg 45 dollar voor zijn ontwerp, en ondernam daarna nooit een poging om deze figuur te promoten of om rechten op het beeld te krijgen, zodat het in de Verenigde Staten in het publieke domein terechtkwam voor men dit kon doen.
---

Dat is echter niet de eerste "smiley" die je in de geschiedenis terug kan vinden, probleem dan wordt wel dat er geen naam meer te verbinden is aan de uitvinding.
Er is zelfs aardewerk uit 1700 vChr. gevonden met iets wat op een smileyface lijkt.
Ook ik 1900 tekende Johannes V. Jensen al een lachend en treurend gezichtje op een brief, lijkende op een smiley zoals we die nu kennen. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden, niet gek ook omdat het niet meer is dan een hele basale vorm van een lachend gezicht.
5 jaar geleden
Je verwijst met ":)" naar de computer-smiley

Computerwetenschapper Scott Fahlman gebruikte het symbool :-) in 1982 voor het eerst in een elektronische boodschap aan zijn studenten.

Intussen is de smiley niet meer weg te denken uit het internet- en gsm-verkeer.

In de loop der jaren hebben meer mensen :-) geclaimd. Ze zouden al vóór 1982 op het idee zijn gekomen. Maar voor die beweringen is geen bewijs. Fahlmans bericht daarentegen is begin deze eeuw teruggevonden. Fahlman verzond het bericht op 19 september 1982, om 11:44 uur.
Ozewiezewozewiezewallakristallix