is dit een nieuw paradox?

Als je een getal in binair zet, dan wordt het groter (behalve als je met bits en bases gaat rekenen). Dit is alleen niet zo met 0 en met 1. 2 is in binair 0010. Hoeveel is oneindig (∞) dan in binair. Het zal altijd groter zijn, maar kan iets groter zijn dan oneindig?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
kierkegaard47
5 jaar geleden
Ik zie de paradox niet. Een getal dat je van decimaal naar binair omzet, verandert niet, alleen de schrijfwijze ervan verandert. En omdat je in binair met minder symbolen werkt, heb je meer combinaties van symbolen nodig om hetzelfde getal aan te duiden. Dus bv. het getal 57 blijft 57, of je het nou als 57 schrijft (decimaal) , als 111001 (binair), of als 39 (hexadecimaal). In een getallenstelsel op grondtal 100 zou je met één symbool toekunnen, dan had je het bv. kunnen schrijven als @ ). Maar hoe je het ook schrijft, het getal zelf verandert er niet door. "Oneindig" is geen getal maar een concept, namelijk "iets dat groter is dan elk getal". ∞ kan daarom per definitie niet met standaardsymbolen van een getallenstelsel aangeduid worden, het maakt niet uit welk getalstelsel je neemt. Je kunt dan ook niet zeggen dat een getal groter is dan oneindig. Wèl bestaan er in de verzamelingenleer nog verschillende gradaties van oneindigheid, maar dit is weer een ander onderwerp.
LeonardN
5 jaar geleden
@GregorDH Dit filmpje legt iets in vrij begrijpbare taal uit over oneindige "telbare" reeksen en oneindige overaftelbare reeksen.
https://www.youtube.com/watch?v=elvOZm0d4H0 Het filmpje noemt Cantor en die is wel gekomen met een "paradox" of schijnbare paradox over oneindigheid/oneindige reeksen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Paradox_van_Cantor

Antwoorden (1)

Nee.

"Als je een getal in binair zet, dan wordt het groter."
Dat is nogal een vreemd statement. Ja we hebben dan meer cijfers nodig om uit te drukken wat het getal is, maar het getal zelf of de waarde ervan blijft gelijk.

"Het zal altijd groter zijn."
Dat is kromdenkerij welke al onjuist is door de eerste zin, het is net zo gek om te zeggen dat oneindig(8 letters) in het Nederlands groter is dan infinity(7 letters) in het Engels omdat de manier van een woord of getal uitdrukken verschilt.

Overigens zijn er wel ideeën over oneindigheid waarin men verschillende vormen van oneindigheid classificeert, waarin men wel stelt dat een specifieke set oneindige getallenreeks groter zou zijn dan een andere specifieke set oneindige getallenreeks.
---
Ik vergis me, besef ik me nu. Infinity(7) vertaalt zich als oneindigheid(12), je ziet dus dat de Nederlandse variant een stuk groter is, of eigenlijk hoe onzinnig deze manier van redeneren is.
---
maar kan iets groter zijn dan oneindig?

Ja, of beter gezegd;
Van een bepaalde reek oneindige getallen kan men zeggen dat deze groter is dan een andere reeks oneindige getallen.
De reeks reële getallen is groter dan de reeks natuurlijke getallen.
Deze manier van denken is door Cantor de wereld in geholpen, hoewel eerst met enorm veel weerstand uit de wiskundige hoek zelf, later toch geaccepteerd.
Toegevoegd op 23 december 2018 11:49: bron, tekst
5 jaar geleden
kierkegaard47
5 jaar geleden
+, oneindig/infinity, mooie vergelijking :)
LeonardN
5 jaar geleden
Dank je. Nog even een vraagje aan jou. Is de aftelbaarheid van natuurlijke getallen vs onaftelbaarheid reële getallen een goed vergelijk voor oneindige reeksen die je groter dan andere reeks kan noemen?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oneindige_verzameling
tinus1969
5 jaar geleden
Aanvulling; de simpele vraag 'maar kan iets groter zijn dan oneindig?' is absoluut niet nieuw.
kierkegaard47
5 jaar geleden
@LeonardN, Kan ik zo niet zeggen, omdat ik niet precies weet waar je aan denkt met je "oneindige reeksen die groter zijn dan andere reeksen". (Een 'reeks' duidt voor mij specifiek op een al dan niet oneindige rij van termen die je optelt.) Kan je een voorbeeld geven? Moet ik denken aan iets als 1+2+3+4+ ... ?
LeonardN
5 jaar geleden
Juist vs, alle reële getallen, die je dus al niet meer als makkelijke lijst weer kan geven omdat je niet eens weet hoe je zou moeten beginnen. https://youtu.be/elvOZm0d4H0?t=394
kierkegaard47
5 jaar geleden
Ik begrijp nog steeds niet precies naar welke vergelijking je me vraagt. Het "aftelbaar vs overaftelbaar oneindig" aan de ene kant is duidelijk maar waarmee wil je precies dat ik de vergelijking trek? Ja, je zou kunnen zeggen dat de verzameling van reële getallen 'groter' is dan die van de verzameling van natuurlijke, gehele of zelfs rationale getallen, die je allemaal 1-op1- op elkaar kunt afbeelden hoewel dat tegenintuïtief klinkt (hebben we ooit eerder een discussie over gehad). Dat kan dus niet meer met de reële getallen, dat is een fundamenteel grotere verzameling. Overigens is ook R niet de "grootste" oneindige verzameling. Er is een hele hiërarchie van oneindigheden, die aangegeven wordt met "aleph <orde>". Een voorbeeld van een aleph-0 oneindige verzameling is N. Een voorbeeld van een aleph-1 oneindige verzameling is R. Een voorbeeld van een aleph-2 oneindige verzameling is b.v. de verzameling van alle mogelijke functies van R op R.
Reddie
5 jaar geleden
De reeks natuurlijke getallen: 1, 2, 3, ... is oneindig aftelbaar.
Alle breuken samen zijn méér dan de natuurlijke getallen.
1/2, 2/1, 3/1, 4/1 ... 1/2, 2/2, 3/2, 4/2, ... 1/3, 2/3, 3/3, 4/3, ... 1/4, 2/4, etc.
Toch kun je aan elke breuk ondubbelzinnig een rangnummer aangeven, wat betekent dat ze aftelbaar oneindig zijn.
De verzameling oneindig voortlopende decimale getallen is niet aftelbaar oneindig.
Die verzameling is dus groter dan de verzameling natuurlijke getallen.
LeonardN
5 jaar geleden
Dat wat Reddie zegt, of wat jij zegt "dat is een fundamenteel grotere verzameling". En dat is ook exact wat het filmpje probeert aan te tonen met als conclusie die wellicht wat krom verwoord is als: "er zijn verschillende oneindigheden en deze (de reeks reële) is groter". Het is dan ook zo'n punt waar taal(of meer wat je bedoelt of definieert) en wiskunde (of wetenschap) vaak mislopen.