Mijn computer maakt het geluid van koffie bonen malen. is dat erg?

het word steeds erger. prrrrrrt prrrrrt zo iets.
en dan heel veel.
wat is dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk even ofdat er geen bonen in zitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lust wel een bakkie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook hoor

Het beste antwoord

Zo goed als zeker een uitgelubberd lagertje van één van je fans. Er worden tegenwoordig goedkope fans in PC's gebruikt die niet lang mee gaan.
Schroef je kast open, zet de PC aan en stop de fan(s) even door er een potlood in te steken. Niet schrikken, dat mag je even doen, dat kan geen kwaad. Als het lawaai stopt heb je slechte fan gevonden. Hij kan ook op je processor zitten of op je videokaart.
Als je de schuldige niet vindt, dan zit ie in je voeding.
Die kun je niet vervangen (ik wel :)), dan zul je je hele voeding moeten vervangen.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie tip.!
Ga ik ook maar eens proberen.

Andere antwoorden (7)

dan kan je geheugen en harddisk de informatie niet goed verwerken. met andere woorden, teveel zooi op de pc?

doe je pc is opschonen met ccleaner.

verwijder overbodige programma's / bestanden.

defragmentatie. en het zal wel stuk rustiger worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien dat een van de ventilatoren op het punt staat om het te begeven. Heb dat voor een jaar geleden ook gehad en het bleek de ventilator van de videokaart te zijn.
Alles even nakijken en schoonmaken. Het is maar een hint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou goed kunnen dat een van de ventilatoren (voeding, processor, etc) aanloopt door stofophoping.

Om de zoveel tijd doe je er verstandig aan om je computerbehuizing te openen en het stof te verwijderen. Het liefst doe je dit met een luchtcompressor (omdat deze blaast). Maar ik doe het met een stofzuiger. Doe het met een stofzuiger echter zéér voorzichtig!! Laagste stand (als dat een optie is) en met een zo'n dun mogelijk opzet stuk. Met zuigen kun je namelijk per ongeluk elementen opzuigen, en da's niet de bedoeling natuurlijk.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zie ook Cryofiels reactie op mijn antwoord voor terechte correctie en toevoeging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het ineens begint (en niet naar aanleiding van het openen en sluiten van grote bestanden) kan het goed zijn dat je harde schijf kapot is.

Zorg er dus eerst voor dat je een goede back up hebt voordat je gaat defragmenteren.

Als het je harde schijf is gaat deze binnenkort kapot, daar is niet zoveel aan te doen helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
niet.
rose
13 jaar geleden
wel
stof verwijderen uit de pc
ventilator schoonvegen met verfborsteltje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja is dat er twee dingen kunnen zijn. Of dat de harde disk met teveel bits zit, en dan moettie teveel rondjes draaien, en dan soms stoottie zijn eigen. Dan moet je hem schoonmaken. Dat kan met de speciale programma's daarvoor, want omdat je met electrikereit zit mag dat niet met water.
Maar! want wat ook kan, dat is van wat de andere mensen ook al zeiden, omdat de fan tilator aanloopt. Die fan tilator, die is heel belangrijk, want je moet het zien dat je de computer hebt, en daar moeten dan alle bitten en beits doorheen. En dan is die fan tilator die is dan zeg maar de pomp van de wasmasjien, dattie bitten en beits een beetje doorstromen. Maar! dat als de kogel lagerts het dan niet goed meer doen, dan doettie soms prrtprrt, maar ook wel eens kgggggggggrt. Dan moet je de fan tilatort bestofzuigen, en als dat niet helpt, een paar keer goed schudden, en als dat niet helpt weggooien en dan een nieuwe doen. Als je een nieuwe doet, dan oppassen want als je een doet die te snel draait, dan raakt de computer verstopt met net als teveel mensen op de roltrap. En met dat je goed schudt: oppassen dat de kogels van de kogel lagers niet druit vallen, want die zijn groter dan de bitten (groter dan de 1 maar ook groter dan de 0!) en als dan zo een kogel druit valt, en je ziet het niet, dan kan dat de leiding verstoppen en dan doet de computer het op een nieuwe manier niet zo goed.
Ik hoopt dat dit helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mijne doet dat ook!
Maar alleen bij het opstarten en dat duurt dan wel heel lang.
Dan ga ik intussen maar even een echt kopje koffie maken.

Als ie goed op gang is, is het gepruttel wel over.
De boel is vanbinnen al eens schoongemaakt, dus dat
was het niet.

Bij mij is het dus meer irritant, dan erg, maar:
wees wel op het ergste voorbereid en zorg dus dat
je al je gegevens op een externe harde schijf hebt staan,
zodat je een back-up hebt als de boel het wel zou begeven.