Kan het schadelijk zijn voor je computer als je de zijkant open hebt tijdens het gebruik?

ik wil graag de zijkant van mijn computer afhalen om tijdens het gamen de binnenkant te kunnen zien kan dit mijn pc beschadigen

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.4K
TurfGraver
5 jaar geleden
Dit is slecht voor de koeling en stof.
gvrox
5 jaar geleden
Wat is er te zien aan de binnenkant van je computer als je aan het gamen bent ?
TurfGraver
5 jaar geleden
Zullen wel ledlampjes en ander verlichting flauwekul zijn. :)
LeonardN
5 jaar geleden
Download OpenHardwareMonitor zodat je temperaturen kan bekijken. Doe de kast dicht. Kijk een halfuur. Doe de kast open kijk een half uur. Waarschijnlijk maakt het maar een paar graden uit, als je het al kan merken. Extra stof kan je verwijderen (moet je toch).

Antwoorden (3)

Beste dit is niet zo goed om dat er dan veel stof in kan komen en dit veroorzaakt een slechtere werking van je computer. Deze zal misschien minder koelen en rapper warm worden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja, dat kan in principe schadelijk zijn.

Het grootste gevaar is de koeling. Normaal gesproken zorgen de ventilatoren voor een luchtstroom in de kast van de computer. Die luchtstroom is zodanig dat die langs alle onderdelen komt, en vooral langs de onderdelen die de meeste warmte produceren (CPU en GPU). Als je de zijkant opent, zal de luchtstroom heel anders worden. De lucht kan dan immers "ontsnappen". Daardoor loop je kans dat de koeling niet meer voldoende is.

Stof is ook een probleem. Wanneer je de zijkant open laat terwijl de computer uit staat, kan er stof in de computer komen dat (later) de koeling belemmert. Als de kast dicht is, komt er nauwelijks stof de computer in terwijl die uitstaat. Als de computer aanstaat zuigt hij weliswaar lucht (met stof) aan, maar een deel van het stof blijft hangen in de filters; met open zijkant kan alle stof ook dan ongehinderd de kast binnenkomen.
Cryofiel
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Hoewel het vooral de onderdelen zijn die van zichzelf geen koeling hebben die veel profijt hebben van een goede airflow/dichte kast.
Een GPU en CPU hebben in de regel al een eigen fan, dus overleven het wel in een open kast, of zelfs geen kast. Harde schijven worden wel blij van een frisse wind door een gesloten kast. En natuurlijk een passief gekoeld apparaat heeft veel aan een kast met goede flow.
In het algemeen is het antwoord van Cryofiel correct.

Toch wil ik bij déze specifieke vraagstelling een van het gangbare afwijkende mening laten horen.
En wellicht past mijn antwoord dan toch goed bij wat de vraagsteller aangeeft te willen doen. Om welke reden dan ook.

Ik heb begin 2017 problemen gehad met oplopende temperatuur in mijn desktop kast. Dat resulteerde in een soms hoog gierende koelfan op de CPU, en dat geluid irriteerde me mateloos, mede doordat het indirect ook aangaf dat de pc op dat moment de zwaarte van het werk niet aankon.

Achtergrond is dat ik een pc heb die een eigen samenstel is, bijeengebouwd door mijn lokale computerwinkel. In 2006. En ik werk er nu nog steeds mee!

Op een gegeven moment kreeg ik de overtuiging dat de route van de veronderstelde koelende luchtstroom niet erg doeltreffend was. Bij een zelfbouw ontwerp kun je je daar iets bij voorstellen. Als ik een dun papiertje bij de ventilatie-openingen hield, dan zag ik eigenlijk amper lucht ‘waaien’.
Ook resoneerde de metalen kast nogal. Om dat tegen te gaan moest ik bijvoorbeeld een bakje met water (of een zware asbak) ergens boven op de kast zetten, dan hield het gegons op, mits het precies op de juiste plek stond.

Uiteindelijk heb ik een keer na het inwendige schoonmaken als experiment één zijplaat van de kast eraf gelaten. Dat was een gouden greep. Als er nu nog iets gonsde, dan legde ik een zwaar voorwerp onderin de kast, en schoof daarmee tot het hinderlijke geluid weg was.
Ook kon ik gemakkelijk even een keer de kast uitzuigen, en als ik dan de koelribben op de CPU met een oude scheerkwast schoonveegde met de stofzuigermond er vlak bij, dan was het geheel weer netjes schoon.
Het te warm worden bij een zwaar programma was ook bij toverslag verdwenen.
En zo werk ik nu al ruim een jaar!

Kijk, stoffig worden van binnen gebeurt tóch (tenminste als de ventilatie werkt!), want filters zitten er bij mij nergens in.
Het enige verschil is inderdaad dat er nu ook een beetje stof in neerdaalt terwijl ik slaap (met de pc ook in slaapstand).
Ik heb geen katten of kleine kinderen rondkruipen, dus zo met de motorkap open werken kan best.
Temperatuurproblemen heb ik sindsdien niet meer gehad. En resonanties zijn nu ook gemakkelijk te dempen.

Jullie mogen dit allemaal best raar vinden. Maar het werkt wel, en al improviserend verbeteringen uitproberen is nu eenmaal echt iets van mij.

Ik hoop dat mijn antwoord in des vraagstellers ogen goed op de gestelde vraag toegesneden is.
5 jaar geleden
Cryofiel
5 jaar geleden
Mooie aanvulling! Ik vind jouw antwoord niet in tegenspraak met mijn antwoord. In mijn antwoord ging ik uit van een goed ontworpen PC waarbij dus rekening is gehouden met de koelende luchtstroom. De wanden van de kast hebben dan een belangrijke functie. Jouw antwoord geeft aan dat je verbeteringen kunt bereiken wanneer de luchtstroom niet goed is uitgedacht. Jouw verhaal klinkt alsof de ventilatoren bij jou voornamelijk lucht binnen de kast aan het rondpompen waren, terwijl het natuurlijk de bedoeling is dat lucht instroomt, een mooie route volgt door de kast heen, en dan weer uitstroomt. Door de wand te verwijderen heb jij het "rondpompprobleem" verholpen. Prima dus!
Cryofiel
5 jaar geleden
Zelf heb ik trouwens ook iets aan mijn kast veranderd. De harde schijf maakte redelijk wat herrie. Nu vond ik op Internet wel geluidsdempende ophang-houdertjes, maar ik heb het anders opgelost. Ik heb mijn harde schijf op twee blokjes piepschuim los op de bodem van de kast gelegd. Het geluid van de schijf wordt nu niet meer door het "ophangrekje" naar de kast doorgegeven. De twee piepschuim blokjes zorgen dat de schijf ook van onderen wordt gekoeld (ik heb in het begin de temperatuur goed in de gaten gehouden). Mijn PC is nu veel stiller. Ik moet er nu alleen op letten dat ik hem goed recht houd wanneer ik hem verplaats - maar dat doe ik toch vrijwel nooit, dus dat is geen probleem.
LeonardN
5 jaar geleden
+Is inderdaad goed verwoord dat een dichte kast nog geen garantie is voor een goed werkend ventilatie systeem. De regel is dat je net zoveel fans de kast in moet laten blazen als eruit. Sommige mensen monteren wel eens een fan aan de achterkant verkeerd om (ingaande lucht ipv uitgaande). Dan zuigen alle fans lucht aan en heb je dus geen flow.