Netneutraliteit is het trefwoord, waaronder de discussie over de openheid van het internet plaatsvindt. Het gaat daarbij om de vraag of providers bepaalde soorten internetverkeer met voorrang dan wel met vertraging mogen behandelen.

Met andere woorden: b.v. filmpjes van youtube worden net zo snel geladen als die van een kleine (nog onbekende) concurrent.

Met het los laten van netneutraliteit kunnen providers van sites als youtube en hun concurrenten geld eisen om hun verkeer voorrang te geven.

Grote jongens als youtube (of op andere terreinden als netflix, google, facebook e.d.) kunnen (en zullen) dat betalen.

Kleine nieuwkomers kunnen dat niet. Zij hebben dus een oneerlijke achterstand t.o.v. de 'grote jongens'.
Maar ook de grote jongens zélf zijn meer geld kwijt. Dat moet uiteindelijk betaald worden. Die rekening zal bij de klant terecht komen.

De gewone consument wordt aan 2 kanten benadeeld: ze krijgt slechtere kwaliteit van een deel van de verbindingen én moet daar meer voor betalen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens zal de impact in Europa alleen indirect zijn. Op dit moment is de netneutraliteit hier nog redelijk beschermd.
Ozewiezewozewiezewallakristallix