Waar is 7GB geheugen gebleven?

Vandaag nieuwe computer gekocht met 4GB Ram en 64GB flash geheugen. Na installatie heeft de c schijf aan dat er nog 33GB van de 57Gb over is. Waar zijn die andere 7GB gebleven?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Staat er windows op de PC? Doe dan eens:
Windowstoets+X
Schijfbeheer Daar kan je zien hoe je schijf exact is opgebouwd qua partities. Met Windows 10 heb ik een ~1GB aan Herstel- en systeempartities. Dat gaat dus over een zelf geïnstalleerde versie op een zelfbouw PC.

Antwoorden (3)

Er is 7 Gb verschil, maar er is niets weg. Het verschil ontstaat door hoe er gerekend wordt. 1 kb is 1000 bytes voor ons. Alleen voor een computer is het 1024 bytes (2^10). Deze verschillen worden groter naarmate je gaat naar Mbs en Gbs.

Volgend stuk komt vanuut een engelse site, vertaald met Google:
Vroeg of laat zullen de meeste van ons merken dat de nieuwe externe harde schijf die we zojuist hebben gekocht van onze favoriete online winkel, niet over de beschikbare ruimte beschikken die we hebben betaald. Onze eerste gedachte is dat de harde schijf niet zo groot is als het werd geadverteerd. In dit artikel kijken we hoe de capaciteit van harde schijven wordt berekend, en waarom hun daadwerkelijke grootte verschilt van de geadverteerde grootte.

Geadverteerd tegen Actueel

Aangezien consumenten niet in basis 2 wiskunde denken, hebben fabrikanten besloten om de meeste drive capaciteiten te beoordelen op basis van de standaard basis 10 nummers die we allemaal kennen. Daarom is één Megabyte gelijk aan 1 miljoen bytes, terwijl een Gigabyte gelijk is aan 1 miljard bytes. Dit is niet te veel van een probleem met vrij kleine cijfers, zoals een Kilobyte, maar elk niveau van toename in het voorvoegsel verhoogt ook de totale afwijking van de werkelijke ruimte in vergelijking met de geadverteerde ruimte.

Voor artikel:

Toegevoegd na 3 minuten:
Kan ook nog zijn dat er idd een 2e verborgen partitie is voor (bijv) systeemherstel. Ik ken deze partities als iets groter maar zou me niets verbazen als dit ook aanwezig is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kan ook nog zijn dat er idd een 2e verborgen partitie is voor (bijv) systeemherstel. Ik ken deze partities als iets groter maar zou me niets verbazen als dit ook aanwezig is.
Thecis
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
:D Wat een heerlijk onnozel argument dat die site aanvoert (als HDD-fabrikanten dit echt als excuus gebruiken dan zou die site dat niet zomaar over moeten nemen). Doordat HDD-fabrikanten als een van de weinige zich niet hielden aan de in de ICT geldende conventie dat kilo 1024 is, is deze hele ellende ontstaan (nou ja eigenlijk is het de schuld van de mensen die dachten dat het wel handig zou zijn om te gaan rommelen me SI-conventies en dus ooit gesteld hebben dat kilo=1024 als het over bits en bytes gaat) met als resultaat een stomme hernoeming van kilo naar kibi. Het is voor mensen alleen maar onhandig dat ze 1000 denken te kopen en 931 krijgen(volgens hun besturingssysteem). Dat hdd-fabrikanten dat niet aanhouden doen ze vooral voor de centen. Als in de ICT kilo=942 had geweest hadden die fabrikanten netjes zich daaraan geconformeerd. Heel internet (en ook GV) staat vol met deze vraag. Zo handig is het voor consumenten.
Dat komt omdat hardwarefabrikanten(harde schijven en flasheugen) rekenen met gigabytes (kilo=1000) en OS'en(besturingssystemen) en software het nog vaak uitdrukt met de zelfverzonnen en eigenlijk "onjuiste" (kilo=1024) nu ook wel gibibyte genoemd.

https://www.google.nl/search?num=20&q=64+gigabyte+to+gibibyte+&oq=64+gigabyte+to+gibibyte+&gs_l=psy-ab.3..35i39k1.4354.22403.0.22526.25.21.2.0.0.0.184.1892.15j4.19.0....0...1.1.64.psy-ab..5.6.729...33i21k1j33i160k1.0.9yTpQ_F7Vd8

64 gigabyte (64.000.000.000 bytes) = 59,6 gibibytes (die door je besturingssysteem dus gewoonweg gigabytes worden genoemd). Dus dat lijkt al een stuk meer op 57 "gigabyte" (lees gibibyte). En die laatste 2,6 GB zal inderdaad voor het systeem zijn (en dan bedoel ik niet het besturingssysteem, maar zoals Thecis al zei een (verborgen) partitie met factoryresetdata.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kibibyte
Het onderscheid tussen kilo en kibi (kilo binary) werd belangrijker met het in gebruik nemen van steeds grotere eenheden, zoals af te leiden valt uit de tabel hiernaast. Bestandsgroottes in bijvoorbeeld het besturingssysteem Windows worden uitgedrukt in kibibyte (met de 'verkeerde' afkorting kB).

https://tweakers.net/nieuws/25627/eenheden-op-de-schop-megabyte-of-mebibyte.html

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij gigabyte wordt het mooier uitgelegd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gigabyte

Een gigabyte, afgekort GB, is een eenheid van informatie. Deze term is niet eenduidig bepaald. Volgens het standaard internationale SI-stelsel betekent "giga" 1 miljard; volgens deze definitie is 1 GB dus gelijk aan 1.000.000.000 oftewel 109 bytes. Deze definitie is vergelijkbaar met "1 gigahertz" = 1 miljard hertz. De meest algemeen gebruikte betekenis wat RAM betreft is de binaire vorm. Volgens deze definitie is een gigabyte 1.073.741.824 bytes, 10243 of 230 bytes, oftewel 7% meer dan de eerste definitie. Vanwege het conflict van deze twee definities van gigabyte is het advies van de International Electrotechnical Commission om de aanduiding gibibyte, afgekort GiB, te gebruiken om te verwijzen naar 1.073.741.824 bytes.

In de praktijk wordt dat advies in de wind geslagen (sommige Linuxvarianten kunnen wel beide weergeven geloof ik), en blijven HDD-fabrikanten en flashfabrikanten vrolijk dragers leveren met meervouden van 1000.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De 7GB zijn gereserveerd voor het systeem.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
-Er zal vast wat opgaan aan systeemreserveringen, maar geen 7GB.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat jullie allemaal vergeten is de ruimte voor MBR en de Partition Table wat wel wordt ingenomen
maar niet apart vermeld wordt.
Het enige wat je ziet is beschikbare ruimte.
Dat is apart van alle andere argumenten...