Alles op beeldscherm ineens veel te groot - hoe instellingen weer normaal te krijgen?

Gisteren zag ik dat mij beeldscherm soms wat moeite had met filmpjes e.d.. Windows Media Player kon bijvoorbeeld een filmpje niet bijhouden (blokjes en haperingen).
Vanmorgen bij het opstarten is alles op mijn beeldscherm ineens heel groot.
Ik krijg het niet naar het normale formaat terug.

De iconen op het werkblad zijn veel te groot, de iconen op de balk onderaan zijn veel te groot. De tabbladen bij de internet browsers zijn te groot.

Ik heb alle instellingen nagekeken. Alleen als ik de schermresolutie op 1280x1024 zet (moet eigenlijk 1024 x 768 zijn) krijg ik voldoende in beeld om enigszins normaal te kunnen werken. Maar dan zijn de beelden allemaal uit proportie (te breed, leidend tot rare lettertypes en rechthoekige vierkanten). En nog steeds is alles te groot waardoor er veel minder op mijn scherm past dan anders.

Ik werk onder Windows 10.

Wie weet hoe ik mijn instellingen weer goed krijg?

Of zou de grafische kaart kapot zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Welke grafische kaart heb je? Laptop/desktop?

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is je grafische kaart niet kapot (dan had je geen beeld), maar is er een probleem met je driver voor je grafische kaart,

Antwoord:
Zoek op welke GPU je hebt en zoek daar de bijbehorende driver voor, als je die gevonden hebt installeer je die en dan zal alles weer werken naar behoren. Of kan je dan zonder problemen de instellingen zo zetten zoals ze waren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antwoorden op de andere vragen:
- het betreft een desktop
- NVIDEA Geforce 210 Er staat inderdaad een klein waarschuwingsdriehoekje bij.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb nu het stuurprogramma opnieuw bijgewerkt (de nieuwste versie die op de PC stond opnieuw zichzelf laten installeren) maar er is nog niets veranderd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Downloadt de driver van de Nvidia pagina en installeer die. Wat geeft het driehoekje aan? als je erop klikt?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb nogmaals dezelfde procedure herhaald (wat hij aangaf bij het klikken op het driehoekje). En nu is het beeldscherm wel weer goed (uiteraard na opnieuw opstarten; de eerste keer hielp dat nog niet).
Hij geeft nu ook weer een stuk of 20 beeldschermresoluties om uit te kiezen en het waren er maar 3 meer.
Dank voor het ons op het goede spoor zetten.