Hoe kan ik in een (lijn)grafiek in excel in de waarde-as de schaal aanpassen? Uitsluitend de waarden 0, 1 en 3 komen voor, de waarde 2 wil ik weglaten

Toegevoegd na 19 uur:
Ik wil graag de Y-as aanpassen. Zie foto

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik heb een foto toegevoegd aan mijn vraag. Het gaat dus om de Y-as
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je moet niks doen. Eigenlijk mág je zelfs niets doen. Door een waarde weg te laten verkracht je de grafiek. De verhouding tussen de getallen/waarden wordt onduidelijk en de kans is groot dat je mensen op het verkeerde been zet. De afstand tussen 1 en 3 is nou eenmaal 2x zo groot als die tussen 0 en 1. Dat moet zichtbaar zijn. Het best zichtbaar maak je dat door niet alleen die afstand zo groot te laten, maar ook door (in dit geval) de waarde 2 gewoon te laten staan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In dit geval verkracht ik de grafiek niet. Waarde 2 bestaat niet.

Antwoorden (1)

Excel gaat uit van een grafiek die begint bij 1 en eindigt bij het aantal opgegeven cellen. Om dit te veranderen moet je gegevens voor de andere as toevoegen. Ik neem aan dat je alleen voor de x-as (horizontale as) de gegevens aan wilt passen. Dit kun je doen door bij de gegevens voor de y-as (deze bepalen de punten bij de grafiek) gegevens voor de x-as toe te voegen. Ik heb een afbeelding bijgevoegd die dat waarschijnlijk duidelijker maakt.

Eerst voeg je dus de gegevens toe die je op als waarde op de x-as wilt hebben. Daarna klik je op je grafiek en druk je op "Gegevens Selecteren". Aan de rechterkant van dit pop-upscherm staan de horizontale aslabels. Die pas je aan door op "Bewerken" te klikken. Voor deze gegevens selecteer je de x-as waarden die je hebt toegevoegd.

Ik hoop dat dit duidelijk is, zo niet, stel gerust je vraag!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt maar helaas begrijp ik er weinig van.