Wat is een uiterlijk een week van tevoren??

Ik moet volgende week naar een bijeenkomst, deze vind plaats op zaterdag 26 november. Ik moet van de docent uiterlijk een week van te voren de huiswerkopdracht inleveren.
Nu is mijn vraag, moet ik deze dan vandaag ( vrijdag 18-11) of zaterdag 19-11 inleveren om aan de "uiterlijk 1 week van te voren inleveren" eis te voldoen??

Hoop dat iemand mij hier een antwoord op kan geven, alvast bedankt!!

Toegevoegd na 2 dagen:
Bedankt iedereen, bleek dat ik gelukig toch op tijd was, een week is letterlijk een week, dus zaterdag-zaterdag, kortom ik ben blij (btw ik volg communicatiewetenschappen aan de Uva, mocht iemand dit willen weten)

Toegevoegd na 2 dagen:
gelukig=gelukkig ^_^

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
14K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor de 18e ben je nu te laat, maar ik kan me voorstellen dat er uiterlijk de 19e (vandaag dus), 23.59 uur mee bedoeld is, nu er geen nader tijdstip is afgesproken.
Immers, van 19 naar 26 zijn het 7 dagen. Goede leer voor de docent: de volgende keer gewoon een datum en tijd afspreken. Dat voorkomt dit soort onduidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Juist want als de leraar in zijn hoofd heeft tijdstip X en jullie beredeneren geheel juist (later) tijdstip Y, dan nog heb je een probleem. Zelfde als je iemand ophaalt van Schiphol zaterdagnacht om 2 uur (als deze dat gezegd heeft). Dan kan je wel heel correct vrijdagnacht niet naar bed gaan om 23:00 en drie uur later op Schiphol staan (dat is dus zaterdagnacht 2:00 uur). De vragende partij staat er waarschijnlijk pas de volgende dag. Moet je 2x rijden.

Antwoorden (2)

Een week is zeven dagen. Dus morgen is de laatste dag dat je het in mag leveren, gesteld dat jouw school morgen open is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar aangezien het al 00.00 uur is geweest spreken we feitelijk over vandaag, zaterdag 19 november.

Toegevoegd na 11 minuten:
Het woord uiterlijk wordt hier gebruikt om uit te drukken dat iets niet later dan op een bepaald moment mag gebeuren. Uiterlijk een week van tevoren, dus niet later dan zeven dagen voordat het de betreffende datum zal zijn.
Amadea
7 jaar geleden
Dat had vrijdag 18-11 gemoeten.

Neem als peilmoment het tijdstip dat zaterdag 26 november begint, 00.00 uur.

Tel 7 dagen terug, dan is het zaterdag 19 november 00.00 uur. Dan zou je net 1 minuut te laat zijn geweest.

Dus VOOR de nacht begint van vrijdag 18 op zaterdag 19 november moet het werk gedaan zijn. Dat is uiterlijk de zeer late vrijdagavond 18 november.

Je mag niet kijken naar het tijdstip waarop de bijeenkomst begint om te bepalen wanneer "uiterlijk" is. Voorbeeld: docent zegt vandaag om 16.00 uur dat uiterlijk maandag a.s. een bepaald werk klaar moet zijn. Dat is dan niet pas op maandag om 16.00 uur. Uiterlijk is op "dagniveau".

Alleen als op de dag zelf gezegd wordt dat je ergens "uiterlijk" om 16.00 uur ergens moet zijn, is "uiterlijk" op "uurniveau".
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Min niet van mij. Ben het eens voor het grootste deel, echter in dit verhaal telt mee wat de leraar exact gezegd heeft, dat is niet heel duidelijk. Als hij een week voor de bijeenkomst heeft gezegd, DAN mag je wel dat tijdstip op die dag aanhouden, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gelukkig bleek dat het toch de 19de te zijn en dus op tijd !