Ten eerste: Prince2 hoort niet in het rijtje thuis. Prince2 is een methodologie voor projectmanagement, terwijl Scrum en (D)SDM frameworks/methodologieën zijn voor het ontwikkelen van software.

De volgende die uit het rijtje mag is SDM. anno 2016, want dat is een oude methode die voornamelijk op een waterval-aanpak berust en niet "agile" is, zoals dat heet. Oftewel, als je volgend SDM werkt wil je éérst alles in een keer ontwerpen, daarna alles in een keer bouwen, dan alles in een keer integreren/deployen, en dan alles als geheel onderhouden.

Dan blijven uit je vraag Scrum en DSDM over. Dit zijn dus methodieken voor het realiseren van softwareprojecten gebaseerd op een agile aanpak, oftewel een doorlopende lus (elke lus is een iteratie) van meestal een paar weken, waarin kleine aanpassingen/toevoegingen op het softwareproject worden gedaan en veel momenten zijn waarop alles kan worden herzien, van ontwerp tot technologieën tot mankracht.

De verschillen tussen Scrum en DSDM zijn eigenlijk nuanceringen. Het grote plaatje is ongeveer hetzelfde: elke paar weken een nieuwe versie van je software opleveren, veel ruimte voor de "stakeholders" om regelmatig bij te sturen, veel eigen verantwoordelijkheid die ligt bij kleine "crossfunctional" teams en het ontkoppelen van management en werkvloer (voorkomen van micromanagement).

Je zou er verder nog uren over kunnen praten (en dat hebben velen gedaan, google maar eens! :) ). Ook zou je bij het lijstje interessante agile methodieken/frameworks nog in je rijtje erbij kunnen zetten, aangezien we toch SDM en Prince2 hadden verwijderd: Kanban, Extreme Programming (XP) en Adaptive Software Development (ASD). Allemaal net anders in hun aanpak en belangrijkste aandachtspunten, maar allemaal nuttig, gebaseerd op ervaringen in de echte wereld en gebaseerd op het "Agile" gedachtengoed en ontstaan in de afgelopen vijftien, twintig jaar, oftewel na het grootschalig worden van het consumenteninternet.

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid schept.

-- A software developer is a machine that turns coffee into source code --