Als alles wat online verwijderd is..ooit..nog traceerbaar is , door politie op pc , waarom kan je dan niet iets wat hier verwijderd is, terugvinden?

Als iets verwijderd is, niet meer terug te vinden is... hoe kan de politie het dan wel terugvinden in je computer? Begrijp ik niet. Naar aanleiding van vraag, zie link.

http://www.startpagina.nl/v/computers-internet/overig/vraag/602446/verwijderde-berichtende-langer-weken-verwijderd

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je vraag gaat uit van een onbewezen stelling. "Als alles wat online verwijderd is..ooit..nog traceerbaar is , door politie op pc" Sterker nog het is een onware stelling.
Ivana
7 jaar geleden
Er zijn andere vormen van uitlezen dan de gewone. Mijn zoon heeft het ooit eens uitgelegd, maar het was voor mij te ingewikkeld. Hij werkt in de hogere sferen van de IT, maar voor mij was het te hoog gegrepen. :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan hoef ik het niet te proberen Ivana!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De politie kan op "jouw" pc verwijderde gegevens terugvinden. Niks onbewezen aan, kun je om de zoveel tijd lezen in de krant/horen op het nieuws.
Daar zijn dus mensen voor die in de IT werken.
Niks stelling, voel me ook niet genoodzaakt om het te bewijzen, maar moet ik dan de vraagstelling veranderen in: Als alles wat online verwijderd is..ooit..nog traceerbaar ZOU ZIJN, door POLITIE op pc, waarom ZOU je dan niet iets wat hier verwijderd is, terug KUNNEN vinden? Zou deze vraagstelling wel goed zijn?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vraag die je linkt gaat over een vraag over hotmail.com. Als je een bericht verwijdert op een mailserver die niet door jou beheerd wordt, kan je helemaal niks. In theorie zou MS hem nog kunnen proberen terug te halen (maar die krijg je nooit zo gek). Als het bestand(de mail) op de PC van de vrager had gestaan had SimonV een heel ander antwoord gegeven. Dan was deze gekomen met iets als https://www.piriform.com/recuva waar je als consument al heel wat mee kan terugvissen (op je eigen PC). Of iets als: http://www.unformat.com/ Welnu als een verdachte van kinderpornoverspreiding opgepakt wordt, en deze heeft net voor de arrestatie zijn hardeschijf goed gewist zal het de vraag zijn of de politie de data terug kan halen. Als hij dat gedaan heeft met genoeg kennis en tijd zal de politie niks vinden. En dan bedoel ik dus niet dat deze de hardeschijf onklaar heeft gemaakt of weggegooid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is je vraag: hoe politie iets wat jij verwijderd hebt van je computer toch kan terughalen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@NGanzenveer Nee, eerder met verwijderde vragen/antwoorden aanhangende reacties was het de vraag HOE je die reacties terug kon vinden.
Niet in de notificatie in ieder geval. Notificaties gaan alleen over vragen en antwoorden. Dat was mijn punt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Tomaat
en ik kwam er op door de vraag in mijn link die inderdaad over een mailserver ging, maar dat was het punt niet. Het ging mij om het zogenaamde ONTRACEERBAAR zijn van data.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"De politie kan op "jouw" pc verwijderde gegevens terugvinden. Niks onbewezen aan, kun je om de zoveel tijd lezen in de krant/horen op het nieuws." Dat het ze heel vaak lukt is wat anders dan "alles wat online verwijderd is..ooit..nog traceerbaar is , door politie op pc" Alles en ooit zijn gewoonweg niet waar. Als iets 10x overschreven is kan je met de beste wil van de wereld het niet terughalen. Het andere onware is dat je iets op je eigen PC niet terug zou kunnen halen. Iets wat online staat kan je niet terughalen omdat je geen volledige toegang hebt tot het systeem.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, eerder met verwijderde vragen/antwoorden aanhangende reacties was het de vraag HOE je die reacties terug kon vinden.
Niet in de notificatie in ieder geval. Notificaties gaan alleen over vragen en antwoorden. Dat was mijn punt. Zo dat is dan heel slecht uitgelegd in je vraag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je zal even veel duidelijker moeten zijn WAT je nou exact in je hoofd hebt om te terug te halen en WAAR dat vandaan zou moeten komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/northamerica/usa/9753961/Connecticut-school-shooting-police-fail-to-recover-data-from-Adam-Lanzas-computer.html Bewezen onwaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah slecht voorbeeld. Fysiek onklaar gemaakt. Nou hoe dan ook als je een harde schijf van 100GB 10x overschrijft met een set van 10x 100GB aan foto's (dus 1000GB verschillende foto's). En je zou de eerste lading van 100GB foto's terug kunnen toveren, dan kan je toveren. Data is op een gegeven moment niet meer terug te krijgen.

Antwoorden (2)

Niet alles wat ooit online heeft gestaan is nog terug te vinden. Maar veel problematischer is dat jij helemaal geen volledige toegang hebt tot de server van bijvoorbeeld goeievraag of hotmail, een medewerker van Sanoma of MS zou wel nog een en ander terug kunnen vinden als deze op tijd is. Echter nadat een hardeschijf van Goeievraag (of MS) een aantal keer overschreven is, is ook die data niet meer terug te halen.

De politie heeft grofweg twee methodes om online servers door te spitten.

1. Van afstand hacken en de server doorspitten
2. De servers in beslag nemen en de hardeschijven doorzoeken met specialistische datarecovery software (mochten de criminelen de illegale inhoud zwak verwijderd hebben)

Toegevoegd na 3 minuten:
Op je eigen PC kan je ook gebruik maken van recovery software. Maar dan moeten de bestanden dus wel op je eigen PC hebben gestaan.

Toegevoegd na 24 minuten:
Jij zou zelf dus grofweg 3 methodes hebben om een vraag die ooit op GV heeft gestaan terug te vinden.

1. Van afstand GV hacken en de hardeschijven van de server doorspitten.
2. De servers van de locatie stelen.
3. Een medewerker van Sonama zo gek krijgen dat deze voor je gaat zoeken.

Alle 3 zijn vrij ver van mogelijk.

Toegevoegd na 30 minuten:
Waarbij tijd en dus het aantal keren dat de harde schijf overschreven is de kans steeds verkleinen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bepaalde websites worden ook permanent gebackupt door bijv. de Koninklijke Bibliotheek, hoewel de hoeveelheid daarvan op het totaalaantal websites weinig voorstelt. Maar ongetwijfeld zal dat méér gebeuren. Ik kan me zo voorstellen dat er meer toepassingen denkbaar zijn dan louter historische overwegingen.
https://www.kb.nl/organisatie/onderzoek-expertise/e-depot-duurzame-opslag/webarchivering
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://web.archive.org/web/20100323104907/http://www.goeievraag.nl/ Maar dat is enkel de hoofdpagina, wel leuk om de oude layout nog een keer te bekijken. En de top 5 vooral :D.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus, als ik het goed begrijp, is het antwoord: Het kan wel ,
maar niet door iedereen en zeker niet door mij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee. Het kan misschien. Stel je antwoord is verwijderd, jij tekent protest aan, de moderatie honoreert je protest niet. De moderatie verwijdert de vraag na een maand. Daarna wordt de data van jouw antwoord 6x maal overschreven.
(we maken er even een gek verhaal van)
Nu komt de politie in actie want in de reacties stond iets wat de politie met alle macht wil weten. Ze halen een huiszoekingsbevel bij de officier van justitie nemen de server van GV in beslag en dan kunnen ze met de beste mensen en software toch niet meer jouw antwoord en reactie terugvinden. OF Je vraag is maar 1 dag verwijderd en de politie vind het wel met recovery software. (zoals je dat thuis op je PC ook kan doen met een verloren foto op een hardeschijf). OF Het is wellicht niet eens verwijderd en moderatie kan er zo bij (en het theoretisch zo terugplaatsen). We weten het niet. Misschien dat een moderator er iets over wil zeggen. Er is dus kans dat het makkelijk kan, moeilijk kan of helemaal niet kan. Maar het ligt idd buiten onze macht. Moderator worden zou bij optie 3 kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://goeievraagnl.123forum.nu/viewtopic.php?f=46&t=4176 Een moderator kan het dus nog zo terugzetten. Niet omdat deze goed is met IT, gewoonweg omdat het nooit echt wordt verwijderd.
Je moet in het systeem kunnen en allemaal informatie zoeken. Je moet er voor geleerd hebben om dat te kunnen weten, daarom kunnen 'gewone' mensen niet gelijk alles terug krijgen.